07.03.2017 - 18:27

FORBANNA


Vet dere hva jeg begynner å bli jævlig lei av? Å være på visninger sammen med kun voksne folk, som oftest godt voksne foreldre gjerne med dattera eller sønnen sin as well. Og det blir ganske obvious gjennom visningen at det iiiikke er sønnen eller dattera som skal kjøpe den leiligheta sjæl, for å si det sånn. Nå er jeg såppas heldig at jeg har  muligheten til å kjøpe meg min egen leilighet, helt uten hjelp fra noen (altså, seff litt hjelp fra banken haha) og det kan jo i disse dager bli sett på som "prestisje", men hadde det ikke vært for disse foreldrene som kun skal tenke på egen vinning og må gi ungen sin med en egen leilighet hadde det ikke vært så prestisje å ha råd til egen leilighet. Da hadde flere unge hatt råd til det, og hadde i hvertfall fått en sjangse. Jeg har vært på en gooood del visninger nå, jeg har jo vært på leting i to år, og det er samme prosedyre hver gang. Gjerne alt fra 40-60 kvadratmeter, gjerne ett rom - leiligheter ment for unge. Men neida, skal vi la unge få en sjangs til å kjøpe sin første leilighet???? NEI nei nei vi skal by og by med formuen vi har bygd opp i løpet av 30 år for å gi kidden en egen leilighet. Altså for fucks sake gi hun eller han en flatskjerm eller bil hvis det er så om å gjøre, og la boligmarkedet være fair for alle. Jeg vet jeg er gaaaanske fyrt opp nå, men jeg kom nettopp hjem fra visning nummer 1000 med meg + bare masse andre foreldre. Det at prisene presses opp slik rammer jo meg også på èn måte, men det er det at å kjøpe sin første leilighet som ung uten hjelp fra foreldre skal være umulig, som virkelig gjør meg så forbanna. Jeg kjenner så mange som er dødsflinke å spare og virkelig hadde fortjent sin egen leilighet. Hvis det ikke skjer noe snart vil jo ikke folk på min alder kunne kjøpe sin egen leilighet før en er oppe i 30-40 årene uten hjelp fra foreldre eller vinne i lotto???? Er det nødvendig at noen skal sitte med 3-4-5-6 boliger mens andre skal sitte med ingen?

Og ja - jeg skjønner tanken. Det er bare for å gi barnet sitt en start inn i boligmarkedet og det er jo egentlig veldig fin tanke det, men det gjør det bare så jævlig vanskelig for alle andre å komme inn. Og når jeg ikke en gang er i den posisjonen selv og syntes det er urettferdig, kan jeg bare se for meg hvor urettferdig de som sitter i den umulige boligknipa der syntes det er. Og for dere som kanskje sitter i en leilighet kjøpt av mor og far mens du leser dette - jeg sier ikke at du eller foreldrene dine er jævlige personer. Du er kjempeheldig som har fått en leilighet, det er du!! Og ja jeg skjønner at du betaler renter kanskje selv, og at den etterhvert er din. Men det gjør likevel å komme seg inn på boligmarkedet for andre vanskeligere. Jeg mener ikke å kjefte på noen, eller si at noen skal skjerpe seg (i hvertfall ikke de som er så heldige å få bo i leilighetene, dere har jo bare vært dødslucky). Jeg sier at her må noe gjøres. Jeg sier at dette syntes jeg er urettferdig. La meg syntes dette er urettferdig plz bye
 

Processed with VSCO with a5 preset

Prøve å avslutte med noe hyggelig da. I går var jeg ute og spiste en mikroskopisk og tørr indrefilet. Men med godt selskap da, så det var en fin dag i går, alt i alt! Haha. Lenge siden jeg har raget så mye ass føler meg nesten litt sliten






Emilie

Åååh så enig jeg er! Godt å høre at andre føler det på samme måte, og ser hvor urettferdig det er når et knippe mennesker ødelegger boligmarkedet for resten!
URL:

07.03.2017// 18:50



Elin

preach!!! enig
URL:

07.03.2017// 18:57



Charlotte

Jeg aner egentlig ikke om jeg går under den kategorien, men tror jeg gjør det. Uansett, saken er den at mamma og pappa kjøpte en leilighet som jeg og broren mine kunne dele når vi skulle begynne å studere. Eneste dealen var at vi måtte betale leie, strøm og alt det selv. Planen var at de skulle selge når vi var ferdige med vårt og fikk oss jobb, men i høst (takket være økonomistudiet mitt) spurte jeg foreldrene mine om jeg kunne få kjøpe leiligheten av dem for minimum det den er verdt på salgstidspunktet. Noe de sa var greit. For den eneste muligheten jeg ser for meg for å kunne kjøpe min egen leilighet er på denne måten. Og for å være helt ærlig, så suger det. Selv om jeg fortsatt må spare opp EK og ha en fast jobb før jeg kan ta opp lån, så suger det at DETTE er måten jeg må gjøre det på og at dette er eneste muligheten jeg har for å komme meg inn på markedet. Så jeg er helt enig med det. Det er latterlig hvor høyt budene går over takst nå til dags...
URL:

07.03.2017// 19:04



SÅ ENIG! Det er kjempevanskelig for førstegangskjøpere slik som markedet er nå
URL:

07.03.2017// 19:09



Frida

JAAAAA! Takk
URL:

07.03.2017// 19:19



PREACH IT!
URL:

07.03.2017// 19:24



Forstår ikke irritasjonen. Det som er irriternede er de som kjøper leilighet for å leie ut!

Det er ikke alle som blir rik på blogg, og det er derfor vanskelig å spare egenkapital mens man studere, og derfor er det greit med hjelp fra far og mor. Det syns jeg er fair.

De som kjøper bare fordi de kan få litt ekstra lån av banken, og senere tjener på leieinntekter , blah
URL:

07.03.2017// 19:28



annais

Anonym: ja de er også jævlig irriterende, men de får jeg ta for meg neste gang.
URL: http://annais.blogg.no/

07.03.2017// 19:33



FYFAEN JA!!!!!!!!! De menneskene som sier noe i mot dette innlegget er helt enkelt og greit de menneskene innlegget handler om:-)
URL:

07.03.2017// 19:32



Mary

Nå ryker det fra toppen her Annais. Jeg vet ikke hva dine foreldre sa til deg da du var liten, men da jeg var liten, og syntes det var urettferdig at jeg ikke fikk lov til å sitte I forsetet fordi broren min var eldst, sa pappaen min alltid; verden er urettferdig, Maria. Det er ganske sammenlignbart egentlig. På samme måte som at; noen ikke trenger utdanning fordi de overtar foreldres firma, enkelte ikke trenger å betale for flybilletter, men kan ta noen andres plass, fordi moren deres jobber i SAS, noen ikke trenger BSU-konto fordi foreldrene deres har god råd og sverger til den tryggeste kapitalen man kan ha i 2017, nemlig i eiendom, eller at man ikke trenger å leve på havregryn og vann de siste dagene av måneden som student, fordi man er blogger og tjener 40.000 i mnd(+/-).

Men nå har det seg også sånn at det ikke er så alt for vanlig å skaffe seg leilighet i en alder av 22, så grunnen til at du utkonkurreres av foreldre til andre 22-åringer er nok fordi det ikke er meningen at en 22-åring skal ha nok egenkapital til å skaffe seg en 50kvm leilighet. Du blir nok dessverre nødt til å vente, blogger eller ei:-)

Tilbud/etterspørsel, det forekommer i en del andre situasjoner og:-)

Skjønner at det suger, men jeg har misunnet bloggen din, og inntektene som følger med, lenger enn jeg kommer til å bo i denne leiligheten;)
URL:

07.03.2017// 20:23



annais

Mary: jeg tror du har misforstått her: jeg har ingen problem med å kjøpe meg leilighet, jeg blir ikke utkonkurrert på noen som helst måte, jeg er bare enormt kresen og vil ikke flytte hjemmefra. så jeg er nok ikke nødt til å vente, blogger eller ei, nei ;-)

og så klart er verden urettferdig - men ved at noen har foreldre som jobber i SAS og de får gratis billetter blir ikke andre "vanlige" billetter dyrere, det blir ikke umulig å få råda til en SAS billett selv om. Det er en forskjell der.

det er kanskje ikke meningen at jeg som 22åring skal ha egenkapital til en egen bolig, men nå har det seg slik at jeg har det. det er ikke poenget. poenget er at jeg ser veldig mange over 40 på visning, og ingen i 20-30 åringene. og det er de som burde ha muligheten til å kjøpe leiligheter på 50 kvm, ikke etablerte, gifte par. egentlig skjønner jeg ikke poenget ditt i det hele tatt. mener du virkelig at det er meningen at de sistnevnte folkene som skal kjøpe leiligheter midt i byen på 50 kvm? retorisk spørsmål btw jeg tror ikke du og jeg skjønner hverandre uanset hehe
URL: http://annais.blogg.no/

07.03.2017// 20:32



Kan jo hende de som er der med foreldre vil ha dem der fordi de har erfaring med huskjøp osv og vet hva de skal se etter? Ville jeg gjort dersom jeg skulle kjøpt meg leilighet :) flere som har foreldre som kausjonister også feks, og da er det jo helt naturlig at de er med på visninger
URL:

07.03.2017// 20:25



annais

Anonym: så klart er det vanlig å ha med foreldre på visning, jeg har hatt med mine et par ganger selv om de ikke hjelper meg økonomisk på noen måte. men man merker veldig godt gjennom visningen hvem som skal kjøpe de fleste gangene :) og det er ofte foreldrene.
URL: http://annais.blogg.no/

07.03.2017// 20:34



Lolla

WORD!!!!
URL:

07.03.2017// 20:32



Tea

Fy søren for et usmakelig innlegg...
URL:

07.03.2017// 20:38



Karina

Forstår frustrasjonen din veldig godt, samtidig som det er en struggle vi ikke får gjort så mye med, noe som på en måte er "greit" (samtidig som det er jævlig itriterende), fordi foreldre såklart vil hjelpe barna sine. Men skjønner deg sykt godt, jeg og kjæresten skal kjøpe vår første leilighet sammen (uten noe hjelp, snikskryt hehe), og vi har vært på leting i 1 år nå - men neida, boligmarkedet er jo mission impossible.

Vi får bare stå på, og til slutt finner vi nok noe (det er trossalt luksusproblemer, men jeeeesus så irritende å aldri få kjøpt når man liksom er helt klar og bare venter på å vinne budrunden)
URL:

07.03.2017// 20:41



annais

Karina: haha feel you, lykke til med boligjakten <3
URL: http://annais.blogg.no/

07.03.2017// 20:42



Silje

Hjelpes meg, tankegangen din i forhold til dette er virkelig helt håpløs. Enser du ikke å forstå at de færreste 20-åringene sannsynligvis ikke har en gang halvparten så stor økonomi som du har? Det er ikke irriterende i det hele tatt at det er foreldrene som hjelper dem med et leilighetskjøp, som dem senere skal være kapable til å kunne finansiere selv. Du er så ekstremt heldig, du har vært flink og skapt noe som har gitt deg masse muligheter og en god økonomi. Det at du klager over dette blir bare provoserende og kvalmt. Du har vært heldig med å sopt inn penger på bloggen og kan kjøpe deg leilighet av den grunn, la nå andre unge kjenne på det å være heldige og ha foreldre som er i stand til å hjelpe med boligkjøp! Ivertfall PRØV å se dette fra oss "normale unge" sitt synspunkt! Og det at du ser personer over 40 som går på samme visning som deg, hva vet du om de skal bo der eller ei??
URL:

07.03.2017// 20:53



annais

Silje: shit ass dere jeg snakker ikke om meg selv i denne situasjonen det må dere skjønne?? så klart har de færreste 20åringer ikke økonomi til å kjøpe egen leilighet, men de får I HVERTFALL ikke økonomi til det når noen får en leilighet av ressursterke foreldre som pusher opp prisene.

om du kaller "normal ung" de som får leilighet av foreldrene sine såå.... haha ja :):):) for siste gang: det er akkurat "normale unge" sitt perspektiv jeg ser dette fra, i og med at jeg selv ikke har noe problem akkurat her. så kan dere være så snille å slutte å dra "penger blogg hehe ikke alle har det"-kortet selv om det tydligvis frister veldig??? for dette handler ikke om meg, mine penger eller leiligheten jeg skal kjøpe. det handler om de som så vidt har råd på å TENKE på å kjøpe leilighet

om du syntes dette er trangsynt og sjukt har du virkelig ikke fulgt med, boligmarkedet er fucka og sykt om dagen, og en del av grunnen er akkurat dette.
URL: http://annais.blogg.no/

07.03.2017// 21:03



Synne

du har SÅ rett Anna! hilsen ikke-bloggende studine med deltidsjobb som mest sannsynlig hadde hatt en leilighet i boks hvis det ikke var for de dærre jækla foreldra
URL:

07.03.2017// 21:35



Mari

Åhhh er så enig!!
URL:

07.03.2017// 22:28



Vilde

Hvis du e så jævla kresen som du sir, så kanskje det ikke e rart at du aldri får deg leilighet? Dem som får hjelp fra foreldran - skal dem liksom la være å kjøpe leilighet sånn at bloggera sånn som deg heller skal få seg en? Foreldra må no for jessunavn få lov til å hjelpe ungan sine, IHVERTFALL studenta som ikke kan bo hjemme i studietida, med å komme seg ut i boligmarkedet - uten at bortskjemte bloggera skal begynne å bitche om det. Du verken stresse med å komme deg ut fra barndomshjemmet, du studere i hjembyen din og du e kresen. Da har du vel ingen problema med å vente litt.

JA, boligmarkedet e dyrt for tida, men e dessverre ingenting å gjøre med det. Vær no glad for at du har råd til å kjøpe deg en egen leilighet pga. den "jobben" du har :-)
URL:

07.03.2017// 22:30



annais

Vilde: hahaha
URL: http://annais.blogg.no/

07.03.2017// 22:38



Amanda

Jeg er helt enig! Jeg og kjæresten min er selv på boligjakt. Heldigvis er vi to, for vi hadde virkelig ikke klart oss hver for oss.

Jeg må bare kommentere at jeg synes det er så flott at du svarer alle kommentarene over, selv om det er tydelig at folk misforstår poenget og tar det nær seg (?). Uansett! Føler det er mange bloggere som kommer med "personlige" innlegg om tankene sine, men med en gang de får kommentarer som ikke er enig, gidder de ikke svare på noe. Haha, kanskje rart men liker at du står for ditt, og det er spennende å lese hva du tenker. You go girl!
URL:

07.03.2017// 22:46



hahahha dummeste
URL:

07.03.2017// 23:03



Maria

Jeg er selv en av de som har fått leilighet av min forelder. Når vi var på visning første gang var det faktisk folk som hvisket bak ryggen vår: "fy faen, det er jo bare å gå, alle skjønner jo at det er H*N som skal betale for den"...

Jeg var 18 år på det tidspunktet, og hadde akkurat fått beskjed fra legen om at jeg måtte søke AAP da jeg var for syk til å jobbe. Jeg fikk det ikke innvilget før 8 mnd etter jeg faktisk flyttet for meg selv (søknadstiden er så lang), så jeg levde uten inntekt de første 8 mnd jeg bodde for meg selv. Nå har det gått 6 år og jeg er idag ufør pga kroniske sykdommer.

Hadde det ikke vært for min fantastiske forelder, så hadde jeg måttet bo på hospits eller på gaten frem til den rikeste av mine foreldre hadde dødd... Ja, for ingen av mine foreldre ønsket at jeg skulle bo hjemme lenger (det høres kanskje slemt ut, men det er grunner for det også altså) og nei, jeg hadde ikke kunnet få hverken kommunal bolig eller lån på det tidspunktet eller årene etterpå.

Bare husk at det kan være gode grunner til at noen får hjelp.

Ellers har boligmarkedet for øvrig blåst i taket generelt og dette er ikke den eneste grunnen for å si det sånn.
URL:

07.03.2017// 23:47



Renate

Er såå ENIG jeg!! de husene som ligger til under 2 mill(bor på minimalt tettsted) går Somregel mange hundre tusen(og ender opp på 2 mill)over takst bare fordi en med mye penger ser en billig utleiemulighet.. det skal ikke være lett asss
URL:

07.03.2017// 23:53



R

Har aldri kommentert her, og kommer høyst sannsynlig aldri til å gjøre det igjen. No offence, jeg leser bloggen din, trolig nesten daglig også, men hold deg til outfits og kafébesøk. Nå har det seg slik: ikke alle er født inn en storby, flesteparten av befolkningen bor ikke midt i oslo-gryta eller på solsiden i Tronheim. Noe som betyr at mange studenter må flytte et ganske langt stykke bort fra sitt hjemsted for å studere. Og ja, man er som oftest under 30 år når man begynner å studere. Og da sitter man ikke på så innsides mye egenkapital eller en smekkfull BSU-konto. Studielånet dekker såvidt suppe til middag og dasspapiret ræva trenger får å drite det ut igjen. Hvordan skal man da overleve i en studentby med 9000 kroner i leie for noen latterlig få kvadrat meter, hvor du gjerne også må huses sammen med 2 andre medstudenter for å ikke stå med gjeld opp til ørene før du engang har rukket å si "eksamen". (leie-penger som går rett til utleier, penger du ikke ser snylten av igjen). Jo da er det fint å ha en mamma eller en pappa, eller gjerne begge deler, som kan subsidiere litt til et kjøpt av en leilighet. En trygg og fin leilighet som også kan brukes av kjøperne selv (foreldrene) ved besøk. For da har du (eller dine foreldre som du understreker så sterkt) i alle fall investert i noe. Noe som kan selges igjen, et salg som mest sannsynlig er veldig lukrativt for dine foreldre, en profitt.

Så isteden for å være så krass mot de som du mener har foreldre som ordner sånne som meg ("kidden") leilighet, tenk heller over hvilke faktorer i samfunnet som påvirker boligmarkedet. Den du nevner er bare en veldig liten en i et økonomisk sammensurium.
URL:

07.03.2017// 23:57



vet ikke om jeg er helt enig med deg. Jeg foreksempel studerer fulltid, har to jobber ved siden av(som du også har fått oppleve nå med praksisen din så du vet jo hvor slitsomt det er), og på disse jobbene får jeg i underkant av 150kr i timen. Jeg får heller ikke stipend fordi jeg bor hjemme, og må betale min egen bil, tlf osv. Så om jeg skal spare til leilighet så vil jeg jo ikke ha råd før jeg er 50 år minst. derfor sparer foreldrene mine penger til meg i mnd så jeg får kjøpt meg en etter utdanningen! er ikke bare-bare å spare opp 500k egenkapital(spess her jeg bor hvor det er dyrest boliger i landet), jeg hadde aldri kunnet gjøre det på egenhånd med mindre jeg skal slutte å studere og heller jobbe fulltid på kiwi istedenfor liksom. vil ikke si jeg er mindre fortjent til en leilighet eller at det ikke er fair
URL:

08.03.2017// 00:06



Miriam

Hei! Jeg har selv vært på utkikk etter leilighet i et halvt år nå i Oslo og har vært med på en del budrunder, men de ender alltid opp med å gå 1 million over prisantydning.. Jeg må også være ærlig å si at jeg får hjelp av foreldrene mine, altså jeg skal låne penger av dem i steden for å gå igjennom banken, og jeg skal legge inn en del penger selv ettersom jeg har spart. Jeg skjønner veldig godt at det er kjipt, men jeg synes det værste er når det er bolighaier (som de kaller det) som kjøper opp leilighetene for å leie dem ut. Jeg kunne ikke ha kjøpt meg en leilighet uten foreldrene mine sin hjelp, selvom jeg har egenkapital og jobb fordi jeg studerer. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener, det er driitkjipt å være med i en budrunde å tro at du kommer til å få den også plutselig kommer det en som virkelig vil ha den og går laangt over prisantydning, ahh det har blitt en del skuffelser
URL:

08.03.2017// 00:15



Camilla

Jeg skjønner ikke helt greia med å komme med personangrep mot Anna for det hun skriver, dere har jo tydeligvis misforstått hele poenget. Hun skriver jo gjentatte ganger at dette problemet ikke er noe som rammer henne selv ettersom hun har råd til å kjøpe leilighet, men at det må være utrolig frustrerende for alle de andre unge som ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Argumentene flere kommer med er også ganske motsigende, på det ene siden påpekes det at Anna ikke har noe rett til å klage (og hvor urettferdig det er at hun har kapasitet til å kjøpe leilighet) ettersom hun har en lønn langt over gjennomsnittet og derfor mulighet til å komme seg inn på markedet. Men så er det helt greit at foreldrenes inntekt skal avgjøre hvem som skal få leilighet eller ikke? Det er selve prinsippet i seg selv som er urettferdig, fordi foreldrenes velstand blir videreført til barna sine! Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere hvordan jeg tenker, men jeg kjenner jeg blir provosert når foreldrenes inntekt spiller en så stor rolle videre i livet. Det kan virkelig ikke være slik at dem med rike foreldre skal komme seg inn i boligmarkedet, og dem uten rike foreldre (men som har jobbet steinhardt, ofte med flere jobber) ikke skal komme seg inn. Jeg skjønner heller ikke hvorfor enkelte tar seg nær av det Anna skriver? Hun påpeker jo flere ganger at dem som får leilighet av foreldrene er dødsheldige, og hvem hadde takket nei til en leilighet liksom? Det er jo bare selve boligmarkedet som er helt på bærtur, og det er utrolig urettferdig at det har blitt slik som det har blitt. Resultatet blir jo at flere unge tar opp skyhøye lån for å få råd til en leilighet (de egentlig ikke har råd til), og hva skjer da hvis renten stiger noen prosent? Hele boligmarkedet kommer da til å kollapse, for de fleste har faktisk ikke råd til å betale noe særlig høyere rente enn det som er nå. Nå sporer jeg litt av her haha:Pp Men jeg synes du har skrevet et utrolig bra innlegg, og det du skriver er helt rett! Det er jævla urettferdig at man ikke har sjans i boligmarkedet uten finansiering fra foreldre! Jeg blir så glad vær gang du skriver et innlegg om meningene dine, og det er så synd at enkelte skal komme med kvasse kommentarer som "hold deg til outfits og cafebesøk" bare fordi de har en annen mening enn deg. Klem
URL:

08.03.2017// 00:36



Du har så retttttt. Kanskje man ikke hadde trengt like stor egenkapital om det ikke hadde vært for foreldrene som kjøper, så kunne andre hatt råd til å kjøpe selv :)))) jeez så mange teite kommentarer
URL:

08.03.2017// 00:43



Marie

Boligmarkedet påvirkes dessverre av ganske mange faktorer. Skrev nylig en eksamensoppgave om dette, og det faktum at vi i Norge har et svært høyt lønningsnivå har nok store deler av skylden. I Norge tjener vi mye, i tillegg til at prisene (konsumprisindeksen, boligprisene osv.) er høye. Jeg er 100% enig i at boligmarkedet har latterlig høye priser, men dessverre hadde nok ikke prisene vært noe lavere uansett hva foreldre eller andre byr over ungdommen. Det vil alltid være krig og budrunder som går i skyene, og løsningen på problemet måtte nok være en endring i reglene om krav av egenkapital osv, slik at det ble enklere for unge å komme seg inn i det. Jeg var så heldig at jeg har foreldre som stilte som kausjonist for hele kjøpesummen (inkludert egenkapitalen). De betaler ikke en krone for leiligheten, og det er jeg som eier den alene og betaler alt, men banken har sikkerhet i foreldrene mine sine verdier, for at jeg skal få ta opp lån. Dette er en løsning veldig mange ikke er klar over, samtidig som selvfølgelig ikke alle foreldre har nok verdier til å kunne bidra som kausjonist. Derfor er det veldig vanskelig for mange å komme seg inn i boligmarkedet. Jeg skulle virkelig ønske at markedet ikke var så innmari tøft for ungdom. Vi må spare til egenkapital, men blir ofte tvingt til å leie i studietiden, noe som gjør det vanskelig å spare. En evig vond sirkel, som dessverre er vanskelig å bryte..
URL:

08.03.2017// 02:28



Sunnbjørg

Det er den store innvandringen som gjør at det er dyrt å kjøpe leilighet. Det bygges lite nytt og prisene presses oppover fordi tilbudet er begrenset. Det blir at man slår ihjel hverandre med lommeboka. Det er dessverre tvilsomt om majoriteten av de som er unge idag vil få råd til egen leilighet når de er voksne. Hele samfunnet er i ferd med å kolappse. Det blir tydligere for hver dag
URL:

08.03.2017// 03:34



Tora

Helt enig med deg, Anna! Og du må bare glemme mange av dem som kommer med kritikk mot deg her, for de fleste av dem har ikke skjønt poenget ditt i det hele tatt! Jeg selv sitter med masse gjeld etter å ha kjøpt meg en knøttliten leilighet, og greia er jo at det blir en ond sirkel hvor bare de med rike foreldre har råd til å kjøpe leilighet, og så blir prisene enda høyere osv.
URL:

08.03.2017// 04:08



Jeg forsår ikke!

Hei! Jeg syns det blir for dumt å be folk som får hjelp fra foreldre slutte med det! Vi lever i en egoistisk verden og alle vil vel det samme her i livet. Det du burde finne deg i er at akkurat som du får drit mye penger av å tjene på bloggen, noe jeg syns er urettferdig, mens andre får hjelp av foreldre, noe du syns er urettferdig. og slik er verden! Man up og slutt å syt
URL:

08.03.2017// 10:58



Jeg er så enig med deg! Jeg kjenner mange som har gått foreldrevegen for å skaffe seg leilighet. Disse har i tillegg hatt deltidsjobb i flere år og brukt opp hver en krone de har tjent, for så å klage over at de ikke har råd til å kjøpe leilighet med egenkapital. Dette gjør det ekstra irriterende. Hvor er moralen og hvordan skal foreldrene lære barna sine verdien av penger og sparing? Tydeligvis ved å kjøpe leilighet til dem... Stå på, heier på deg i boligkampen :-)
URL:

08.03.2017// 11:11



Anonym

Det blir vel litt feil å si at ressursterke foreldre presser opp prisene i boligmarkedene? Boligpriser og bankens utlånsrente henger sammen med tilbud og etterspørsel, som igjen henger sammen med mange faktorer generelt både nasjonalt og internasjonalt. Når lånerenten synker og det dermed blir billigere for sum renter og avdrag i måneden, vil naturligvis etterspørselen øke for hele befolkningen. Den store etterspørselen fører til at markedsverdien på boliger stiger, og slik er det bare. Jeg kjenner mange som prøver å komme seg inn i boligmarkedet med hjelp fra foreldre som også sliter med både opptak av lån og finansiering av en så stor sum. Boligprisene har steget vilt de siste to årene, og dette er noe du burde ta i betraktning før du blamer foreldre som vil hjelpe ungen sin med å komme inn i markedet. Med tanke på at styringsrenten er spådd til å bli negativ (hvis den ikke allerede har blitt det), vil renten fortsette å synke og boligprisene fortsette å stige, derfor er det ikke bare du som synes det er gunstig å få tak i leilighet så fort som mulig.

Jeg vil si at du er ganske heldig som faktisk har råd til å ta opp lån og finansiere egen bolig i den alderen du er i. For du er kanskje mer ressurssterk enn mange foreldre med tanke på din inntekt. For andre ungdommer som ikke tjener i nærheten av det du gjør, er det praktisk talt umulig å komme inn i boligmarkedet uten noe hjelp fra foreldrene.

Det vil altså si at du er heldig på din måte - med den jobben og inntekten du har, og andre er heldige fordi de har ressurssterke foreldre som er villige til å hjelpe.

Jeg har selv fått hjelp av foreldrene mine til å kjøpe egen leilighet da jeg begynte å studere, som vil si at situasjonen etter studier, med studielån osv, vil bli lettere da jeg har lagt ned penger i egen leilighet fremfor å tape penger ved å leie hos noen andre.

Og når det kommer til folk som har kapasitet til å kjøpe flere eiendommer for så å leie ut, så er det andre kriterier for sekundærboliger når det kommer til opptak av lån. For primærbolig (bolig som du skal bo i selv) er det krav til 15% egenkapital av lånesummen dersom man ikke har kausjonist eller medlånetaker. Men for sekundærboliger (boliger som skal leies ut) er det satt krav til 25% egenkapital av lånesummen, nettopp for å jevne ut forskjeller i samfunnet og gi en mer fair sjanse til alle som vil kjøpe primærbolig:)
URL:

08.03.2017// 13:01



Anonym

Det er ikke urettferdig på noen måte, det er bare slik samfunnet og økonomien fungerer. Det er i hvert fall ikke ressurssterke foreldre sin skyld.

Hvis renten fortsetter å synke i rekordfart kan det også komme et boligkrakk slik som i 2008, hvor renten skytes opp igjen. De som da sitter med store lån vil slite med å finansiere, og boligprisene vil synke sammen med etterspørselen. De som da blir tvunget til å selge vil tape masse penger - hvis de i det hele tatt får solgt. Noen vil kanskje også kalle det urettferdig, men sånn er det bare.
URL:

08.03.2017// 13:17



!

Hei! Jeg er helt enig i at det er urettferdig at noen bare får en bolig av en forelder og det gjør det absolutt vanskeligere, pluss at de kan oppgi at de bor borte og få stipend på lik linje med studenter som sitter med skyhøy leie i en leid hybel. Jeg syns det er innafor å få litt økonomisk støtte, men da skal man jobbe på for å bygge opp mesteparten av egenkapitalen selv. Selv om bolighaiene absolutt er de verste, er det jo et reellt problem at foreldre kan kuppe budrunden. Ser en del selvmotsigende skriver at man ikke har rett på å eie bolig når man er ung - skal liksom det å "få" en leilighet være riktigere? Syns særlig kommentaren til "R" var kjip, jeg syns ikke du skal holde deg til "cafébesøk og outfits", for dine meninger er absolutt like viktige. Du er fra Trondheim og vil kjøpe der og bo der etter studietiden også, i motsetning til foreldre som kjøper "hytte i byen" som blir studentbule i noen år før den selges svindyrt.
URL:

08.03.2017// 14:19



Martha

Jeg skjønner ikke at folk ikke skjønner dette. Anna har absolutt et poeng her, et jævla godt et faktisk. Føler denne teksten er skrevet for meg, som er 25 år, student ennå, og med ganske gamle foreldre som sikkert ikke blir godkjent som kausjonister engang på grunn av at de ikke akkurat har igjen 40 år på denne jorda til å ta seg av mitt lån dersom noe skulle skje. Ei heller kan de hjelpe meg økonomisk med bolig, da jeg har en bror som i så fall måtte fått tilsvarende hjelp. Føler dette er skrevet fra mitt point of view, og ikke Anna sitt. Dere leser bloggen til en som kunne stemt høyre for egen vinning, men som stemte Ap for de som ikke er like godt stilt her i landet vårt! Følg med littt da!

Og de som mener at boligprisene ikke henger sammen med ressurssterke foreldre, så må man nesten tenke seg litt om. For foreldregenerasjonen har aldri hatt så mye penger som i dag. De som er 45+ er den beste stilte gruppen i samfunnet vårt, og slik det var da de vokste opp kunne aldri deres foreldre gjort det samme for sine barn som foreldre i dag har mulighet til. Det er klart det spiller en rolle at dagens foreldregenerasjon har råd til å kjøpe eiendommer i fleng!

Dette ble rotete, men skitt au. Går fort i svingene når man er engasjert.

Takk for at du fronter dette, og takk for medfølelsen, Anna. Dette handler ikke om blogg, høye månedslønner og spons, det handler om et samfunnsproblem for hvermannsen. Takk!
URL:

08.03.2017// 15:18



Folk må da få kjøpe hva enn de vil av bolig. Skal man gå ut av en bolig etter visning med tanken "nei, denne kan vi ikke kjøpe. Det er jo sikkert noen andre unge som ønsker den, det må VI ta hensyn til"
URL:

08.03.2017// 22:32



M

Hei, her vet du kanskje ikke nok om hva som rører seg i boligmarkedet, og det er greit. Jeg er 25 år og har nettopp kjøpt min første leilighet SAMMEN med kjæresten min. Foreldrene våre har bidratt med litt penger og i tillegg har vi hatt andre familiemedlemmer som kausjonister. Uten dette hadde vi aldri hatt mulighet til å kjøpe leilighet i dagens marked enda begge to er i full jobb med god inntekt. Vi hadde aldri fått stort nok lån i dagens marked, slik som det er i storbyene. Det gjelder for de fleste andre også, dagens boligmarked er et helt annet enn for feks 5 år siden. Derfor er mange foreldre medlånere eller kausjonister, mens barna sitter igjen med lånet. Det er ikke disse som er hovedproblemet for deg og alle oss andre. Det er voksne mennesker som i dagen marked tjener fett på å investere pengene i en bolig nr 2 for så å leie ut. Leiemarkedet er også mettet. Dette har det stått mye om i avisene. De færreste foreldre har nok råd til å kjøpe leilighet til barna sine, de er nok heller medlånere eller kausjonister ettersom det i dag for oss vanlige ungdom har store vansker med å tjene nok egenkapital mens vi studerer.
URL:

09.03.2017// 09:17



Sunniva

Liker deg egentlig veldig godt, men har merket i kommentarfeltene at du ikke tåler kritikk. Virker som du alltid skal ha rett. Nei fy..
URL:

09.03.2017// 14:36



Lisa

Jeg kjenner flere studenter som har hatt foreldrene sine involvert i kjøpsprosessen, og det virker som om du tror at så fort de er involvert, at de kjøper hele leiligheten i gave? Det er ikke tilfelle hos noen av de jeg studerer med. Foreldrene er kausjonister og bidrar med kapital, ja. Men alle jeg kjenner har lån av foreldrene sine der igjen, og betaler nesten hele stipendet sitt til å tilbakebetale pengene til foreldrene/sitt eget lån. Kjenner ingen som har fått leilighet av foreldrene sine.
URL:

09.03.2017// 15:10



Martine

Pleier aldri å kommentere på bloggere, fordi det har jeg egentlig ikke noe behov for. liker å holde meningene mine for meg selv, men kjenner jeg blir ganske provosert av å lese dette innlegget. dere bloggere har det altfor godt. vet ingenting om hvordan det er å leve på et student stipend i måneden og bo i en drittleilighet for å få ting til å gå rundt på egenhånd i 20års alderen. Mitt tips er rett og slett å sette seg ned og tenke litt over hvor greit dere egentlig har det. Får altfor mye klær, reiser, og tjener fett på annonser :) Ikke ment for å være noe hater-kommentar, men må bare få være så ærlig å si at jeg blir litt småprovosert av å lese innlegg som dette. Men men, enig i at boligmarkedet er helt jævlig, men tror også det er mange andre faktorer som gjør at det er slik.

Jeg pleier å lese bloggen din, så dette er ikke ment som noe drittslenging, kun "konstruktiv kritikk".

Stå på videre :)
URL:

09.03.2017// 15:29



Line

Så sinnsykt uenig med deg.
URL:

09.03.2017// 16:25



Oda

Det som er enda mer irriterende er de eldre som kjøper leiligheter kun for å leie ut og tjene penger på det. DET ødelegger for oss yngre som faktisk trenger leilighet for å bo i.
URL:

09.03.2017// 17:23



Hanna

Hei!

Først vil jeg poengtere at jeg skjønner frustrasjonen din, men samtidig er ganske så uenig med deg. Det er gaanske naturlig å ha med seg foreldre på visning om man skal kjøpe første bolig eller andre for den saks skyld - og det er ikke sikkert det er foreldre som kjøper selve leiligheten, men at de evt. er kausjonister eller blir ivrig på barnet sitt sine vegne? Tenkt på det? Jeg har nylig fått kjøpt meg leilighet - måtte på maange visninger, men til slutt klarte jeg å kapre en leilighet. Foreldrene mine er kausjonister vel og merke, men de har vært med på alle visninger og blir engasjert på mine vegne - slik er det bare. Og ikke alle er så heldige som deg å kan tjene fett på å drive en blogg. Du må nok bare finne deg i at boligmarkedet er ganske brutalt for tiden i forhold til at det ER mange om beinet når det kommer til fine leiligheter. Du får evt. vurdere om du må strekke deg enda lenger økonomisk for å få drømmeleiligheten - boligmarkedet har dessverre blitt sånn at man må gi mer enn man ser for seg.
URL:

09.03.2017// 18:17



Hanna

Jeg skjønner frustrasjonen, og jeg var såpass heldig at jeg kunne kjøpe min egen leilighet med sparepenger fra arv, konfirmasjon, o.l., men med foreldrene mine som kausjonister for er student og har ikke fast jobb. Men jeg unner også de som "får" leilighet av foreldrene, for det er jo en investering istedet for at penger bare skal forsvinne ut av vinduet. Og jeg lever i trua på at de betaler noe til foreldrene sine, men bare ikke har egenkapitalen, hehe.
URL:

09.03.2017// 18:36



Sandy

Jeg vet hvor heldig jeg er som bor/leier leiligheten til foreldrene mine. Men når vi hadde muligheten, ble det bedre å gjøre det enn å "kaste penger" som folk sier om å leie. Skjønner hvor frustrasjonen din kommer fra, men tror nok det er verre med de som kjøper to og tre stykk for å leie ut. Føler meg truffet ass, eheh. Men hey, sånn er det.
URL:

09.03.2017// 19:57



Jeg er helt enig med deg, men vil bare si at ikke alle som går på visning med foreldre får den sponset. Jeg tok feks med mamma for støtte og fordi hun har mer peiling på ting jeg skulle se etter og spørre om osv.
URL:

09.03.2017// 20:18



Lotte

Veldig provoserende å lese. Boligmarkedet er for alle. Urettferdig? Ja, men det er også verden.
URL:

09.03.2017// 20:51



M

Jesus christ.

Det var en artikkel i Aftenposten om dette for en stund siden.

Foreldre som kjøper bolig nummer 2. Og 3. Presser andre unge ut av boligmarkedet. Det er fakta, ikke bli så jævlig hårsåre.
URL:

09.03.2017// 22:22



Randi

Jeg er helt enig med deg. Jeg kjøpte selv da jeg bar 21,5 år

Med penger jeg hadde jobbet meg opp til. Noe enhver normal tenåring kan gjøre. Selvfølgelig hadde jeh ikke nok egenkapital til å

Ikke være i 100% så mamma skrev under på at hu skulle hjelpe om jeg ikke klarte. Men pengene er fra MIN lomme. Jeg har også flere venner som har klart dette ved å

Tjene egne penger. Jeg er enig med deg i at om foreldre skal drive å

Kjøpe, så blir det vanskelig for oss andre å kjøpe. Jeg hadde ikke klart dette for tre år siden om alle foreldre kjøper til barna sine, slik som trenden er nå!
URL:

09.03.2017// 23:29



K

Jeg ser problemstillingen din. Og jeg er nok en av de der mamma og pappa har kjøpt leilighet som vi kan bo i billig for å slippe å ha ekstrajobb ved siden av studie. Men det er også en grunn for at jeg ikke makter å ha den ekstrajobben, da jeg kan slite med fatigue etter sykdom. Men det er jo selvfølgelig helt topp, jeg er superheldig og er fullstendig klar over det.

Men om du vinkler det på en annen måte. Tror du at foreldre som da har jobbet hardt og tjent opp penger har lyst å bare sitte på gjerdet, og se sine barn slite med å få endene til å møtes under studietiden når de helt klart kan hjelpe, men skal la være fordi det skal være likt for alle? Mange foreldre vil gjøre alt for barna sine, og om de kan hjelpe de økonomisk i studietiden og etableringsfasen, ja da gjør de det. Såklart er det urettferdig, men livet er urettferdig. Og det er faktisk ingen menneskerettighet å kjøpe bolig i indre bomring, du skal som regel ikke så langt vekk fra sentrumskjernen før boligene blir billigere, men da må du jo kanskje ta buss i en halvtime-trekvarter for å komme inn til byen.
URL:

10.03.2017// 11:14



Kristin

det heter ikkje "sjangs", det heter sjans.....
URL:

10.03.2017// 11:44



Oda

Word... Jeg forstår foreldrenes situasjon, men uavhengig av hvor du "kommer fra" bør markedet nøytraliseres slik at alle unge har like muligheter... Alle ungdommer hadde hatt dette, dersom ikke foreldre hadde blandet seg og økt verdiene på boligene i markedet... Alle unge har like muligheter for å skaffe seg deltidsjobber, spare, få stipend ol før inntektene varierer mellom oss senere i livet... Alle burde ha samme mulighet til å komme i gang... Det skal liksom lønne seg å ha stått på og spart pengene sine, ikke bare å være født i riktig familie... En del av å vokse opp handler jo om å lære seg å ordne ting på egenhånd... Forstår at foreldre, nå som markedet er blitt det det er blitt, hjelper til, og tror staten må åpne opp for et eget marked for unge med andre regler og retningslinjer.... Men ja Anna, føler smerten din... For meg har det ikke vært bra nok å jobbe ræva av meg og spare 400 000,- engang....
URL:

10.03.2017// 22:52



Helene

Er normalt veldig fan av deg og meningene dine, Anna, men her er jeg veldig uenig i det du skriver. Som du svarer til andre i kommentarfeltet her, så har du ingen problemer med å kjøpe leilighet på egenhånd. Hva er det du da irriterer deg over? At andre på din alder også ønsker å kjøpe seg leilighet, selv om de ikke har like stor egenkapital som deg? Skjønner faktisk ikke greia i det hele tatt. Vær fornøyd med det du har fått til, og unn andre det samme.
URL:

11.03.2017// 00:52



hanne

Huff, lite er mer frustrerende enn tanken på boligmarkedet. Jeg er ikke typen som trives i kollektiv, å hadde gjort alt for å eie/el. leie en leilighet for meg selv. Hadde foreldrene ville kjøpt til meg hadde jeg hoppa på den sjansen as. Samtidig tenker jeg at studenter ikke nødvendigvis trenger å eie. Er ikke litt av poenget (haha) med å være student, at man har dårlig økonomi? Som Anna sier, så er ikke normalen at 20-åringer har råd til egenkapital og leilighet. De heldige er nok de som får leilighet av foreldrene, og bloggerne (siden så mange nevnte det i kommentarene), er nok bare disse som har mulighet i boligmarkedet som ung. Hadde vært fint om kanskje seks år, når jeg har fått opptjent EK og er ferdig å studere,, kunne fått en sjanse i budrunden, uten å måtte bli overbydd av foreldrene til ferske studenter og andre godt voksne som kjøper for å leie ut. Skulle gjerne vært mer fair.
URL:

11.03.2017// 14:10



Hanne

Hvis "kidden" ikke er med på visning, hvordan vet du da at foreldre skal kjøpe leilighet til "kidden"? Hvordan vet du at dette ikke er folk som skal bo der selv? Er det kun 20-åringer som har lov til å bo i leilighet i sentrum?

Buhu stakkars deg, du har lite å være forbanna på. Snakker om i-landsproblem.
URL:

11.03.2017// 15:06



S

Har selv vært så heldig at foreldrene mine har kjøpt en leilighet slik at jeg kan bo der, MEN jeg betaler hele husleien selv hver måned og jobber rævva av meg for at det skal gå. Foreldrene mine kjøpte den leiligheten som en investering og ikke for at jeg er bortkjemt, på langt nær! Har langt i fra en rik familie, men for at jeg skal komme inn på boligmarkedet fant de ut av at dette var det smarteste å gjøre for ikke bare meg men også for de. Da kan de eventuelt bo der senere når de blir eldre og ikke klarer å ha et helt hus og passe på, eller at jeg kan kjøpe den av de når økonomien min tilsir det. Har flere venner som er såppas bortkjemte at de får leiligeten av foreldrene og ikke trenger å betale nå mye hver måned i husleie, men det er ikke mitt problem og jeg legger meg ikke borti hvordan andres situasjon er.

Skjønner selvfølgelig frustasjonen din, og er enig med deg på flere punkter, Men husk det kan vær forskjellige grunner til at foreldre velger å kjøpe til barna.
URL:

12.03.2017// 15:56



Hedda

Boligmarknaden er for alle. Om du syns det er urettferdig har ikkje betydning. Foreldre med pengar kan kjøpe opp nett kva dei måtte ønske. I framtida når du kjøper leilighet vil du vinne budrunda og nokon andre tape. Sånn er det.

Og det er ein joke at du skrive at dette ikkje er kritikk mot dei som har foreldre som har kjøpt leilighet til dei. Det er jo det, og då kan du stå for det og. Verden er urettferdig og skilnadane i Noreg blir berre større. Denne situasjonen er eigentleg berre frustrerande for dei som ligg akkurat i mellomsjiktet mellom god og dårleg økonomi. Dei som veit at det er uaktuelt å kjøpe leilighet i 20-åra, slik som meg sjølv, har slått oss til ro med at slik er det. Så du treng ikkje blogge slik og late som at du taler mi sak. Du er eigentleg berre frustrert over at blogginntektene dine, som er latterleg høge, ikkje strekker til på drømmeleiligheta.
URL:

12.03.2017// 18:11

hits