A LIL’ CREAMY PASTA

– Tagliatelle pasta

– 3 fedd hvitløk

– 1/2 chili

– 2 sjalottløk

– 2-3 gulrøtter

– 1 paprika

– 1 rødløk

– 1 terning kyllingbuljong / fond

– 1 boks creme fraiche

– Cherrytomater

– 1 lime

– Salt og pepper

 

Ya girl er ikke vanskeligere å spørre enn at to stykker vil ha et innlegg med pastaoppskrift, haha. Jeg tror faktisk jeg delte denne oppskriften for ikke så veldig lenge siden, men ikke i et eget innlegg – so here we go! Denne oppskriften er det jeg pleier å lage til meg kjæresten, altså to stykker! Jeg skal absolutt ikke skryte på meg å ha laget denne retten selv, det er nok en blanding av to stykker + min egen lille twist – det eneste jeg husker er at jeg startet å lagdenne oppskriften for et par år siden, som også er veldig god, men jeg tåler jo ikke fløte så innnnnnmari godt, så da gikk jeg over til å bruke creme fraiche, samt ble jeg inspirert til å ha oppi litt kyllingkraft og ha oppi hvilke grønnsaker jeg selv liker best. Ellers blir det litt ymse forklaringer siden jeg ikke er så alt for god på å være matblogger, pluss at dette er en rett jeg ofte lager med “det jeg har”, så den blir litt ulik hver gang.

 

 

1. Finhakk chili, hvitløk og sjalottløk og surr det i olje i en panne i 3-4 minutter. Jeg har dermed oppi gulrøttene (i tynne staver), fordi jeg liker at de rekker å bli litt “stekt” og ikke så harde.

2. Etter noen minutter tar jeg i løken (skjært i båter), og paprika (grønnsakene jeg vil ha litt mer tyggemotstand i). Setter også på pastaen – her bruker jeg alltid tagliatelle pasta, men tar aldri like masse – jeg syntes det er så sjuuukt vanskelig å beregne pasta haha

3. Her kommer det vel frem hvor dårlig jeg er til å formidle oppskrifter – men selve sausen tar jeg alltid litt på gefylen, haha. Men helst tar jeg i underkant av 1 boks creme fraiche. Har jeg ikke det nok creme fraiche har jeg blandet ut med både melk og fløte, og det funker absolutt det også! Anbefaler derimot ikke melk da det kjapt blir litt for “flytende” konsistens noe jeg selv personlig ikke er så glad i.

4. Jeg blander kjøttbuljongen i vann (i et glass som oftes, bruker ikke blandeforholdene på esken fordi jeg vil ha litt sterkere smak), og heller oppi cirka halvparten. Eventuelt kan man bruke kyllingfond – det brukte jeg sist og det ble veeeldig godt, samt at det er lettere å få konsistensen litt mer creamy! Smaker også til med salt og pepper, og lar det småkoke til det har blitt litt tykkere konsistens, og god smak

5. Tar oppi scampien – er det ferdigkokte scampier bruker jeg ha de i heeelt til slutt, vende de inn og kun la de bli varme da de blir så sjukt seige av å være for lenge i. Er det for eksempel kongereker eller rå scampi kan det koke litt lengre

6. Heller vannet av pastaen når den er ferdigkokt, og blander det sammen med resten

7. Skjærer opp lime i båter og cherrytomater – cherrytomatene legger jeg oppå retten når den er ferdig, og legger limen på tallerkenene. Lager jeg retten kun til meg selv har jeg limesaft i når jeg lager retten, men ikke alle er like glad i lime så da funker det like fint å ha det på etterpå om man vil.

 

F E R D I G !   J I P P I ! 

 

Her laget jeg med kongereker jeg kjøpte rå, det var veeeeldig mye bedre enn med ferdigkokt scampi (den fra Rema), men også en god del dyrere

 

Her med ferdigkokt scampi – det er som oftest det jeg bruker, og det blir supergodt det også altså hehee

 

 

Håper denne oppskriften ga litt mening, haha. Let me know om dere prøver det og hva dere syntes! Nå som jeg er ferdig og skrive dette innlegget og leste over ble jeg helt overbevist om at jeg nettopp har skrevet denne oppskriften før, men men da ble det jaggu dobbelt haha

12 kommentarer
    1. Nam, det må prøves.

      Det hadde forresten vært kjempeinteressant om du kunne laget et eget innlegg om Trondheim! En liten guide til oss som skal besøke byen i sommer. Jeg regner med det er mange av oss i år! Her kunne du skrevet om hvilke steder som er bra å spise på, hvor man burde shoppe, hvilke steder i naturen vi burde besøke også videre. Jeg hadde i alle fall digga å høre hva du synes er verdt å se i byen din.

    2. Hei! Pleier aldri å legge igjen kommentar, men gjør det nå for å si at jeg håper du aldri slutter å blogge! Vet du har vært innom tanken, og det gjør meg trist. Du er veldig flink og interessant å følge, har tatt i bruk mange av rådene/tipsene du kommer med. Ellers nå jeg si jeg gleder meg stort til å høre mer av podcasten deres, og håper det blir innspilling snart! Ønsker deg en god dag videre!! ❤️

    3. Har du noen restaurant-tips i Trondheim? Men ikke Una, Olivia, Graffi og de typiske stedene alle drar til ❤️

      1. mine favoritter i Trondheim er Una, Grano, Sabrura, Olivia og Frati – men i tilegg syntes jeg AiSuma, Kona og San Sebastian har veldig god mat <3 Ellers er Bankok Cafè god på thai hihi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg