BARE BESTEMME MEG

I dag startet dagen min sånn:

Med denne lille musen veldig intenst kosende over meg mens jeg hadde videoforelesning. Egentlig en veldig koselig start på morgenen, men det ble kanskje litt for koselig til å være klokken 8 på morgenen, i sengen, med en levende kosebamse som ville kose. Så om jeg endte opp med å sovne etter et par timer? Jooooooda. Men ble heldigvis ikke alt for lenge på øyet, og etter å ha lest på bloggen til Julia da hun bare “bestemte seg” for å ikke la en litt dritt ting ødelegge dagen, ble jeg faktisk jeskla inspirert til å gjøre det samme i dag. Selv om morgenen ikke gikk helt som planlagt skal jeg få maaassse ut av den uansett, og holde humøret oppe. Så nå er det litt blogging og svaring på mails, før jeg skal høre igjennom podden og deretter gjøre matte. Og så er det vasking og støvsug av hus, før enda mer jobbings. Akkurat mandager for meg merker jeg er lurt at jeg har mye å gjøre, hvis ikke kan jeg bli mega-giddaslaus. Så her er det bare å få ræva i gir

Åååh i går dere!! Var en så fin dag. Jeg hadde begynt å se vinteren i hvitøyet, og forrige uke var jeg sååå close med å hente opp parkaser og ullundertøy. Men der tok jeg jaggu feil, nå ser det ut til å bli … sommertilstander!? Noe så fantastisk! I går tok jeg meg en gåtur alene i flere timer, hvor jeg drakk kaffe, satt og hørte på podd og bare kosa meg skikkelig. I tillegg er bladene ute såå fine nå, så jeg ble gående rundt å knipse av annen hver busk jeg gikk forbi, haha

Ellers dere, har jeg et spørsmål som jeg håååper noen kan hjelpe meg med…:

Hvorfor trives ikke urteplanter hjemme hos meg?! Jeg har en god del andre “ekte planter” som elsker å være her og vokser som bare faaaaaen, men akkurat urteplanter jeg kjøper på butta hater det. Koriander spesielt er vissent etter EN dag. Jeg har prøvd å holde de i plasten, uten plasten, i dagslys, ikke i dagslys og gitt bra med vann. Men de vil . bare . ikke . være her!!!! Hahaha jeg klikker

20 kommentarer
    1. Et tips som har fungert for meg (da jeg sleit med akkurat det samme) er å helle vannet i potten også legge urtene i potten slik at de får sugd opp vannet. La de suge opp vannet i ca 20-30 min og dersom det er mye vann igjen så er det bare å helle det ut. Som regel så suger de opp alt vannet. Men ikke vann de med en gang etter du har kjøpt de da de som jobber i matbutikkene er som regel flinke på å vannet urtene. Når bladene begynner å «henge» litt så kan du begynne å vannet! I tillegg så lar jeg de stå slik at de alltid får lys på seg! Etter jeg begynte med dette så har de holdt seg sååå mye lengre, hadde en basilikum plante i nesten to uker!! 😀 <3

    2. Tips til urter: plant de om i litt blomsterjord! De urtene man kjøper på matbutikken har for mange røtter i lite jord, så om man har i litt mer så holder de lenge😊funket for meg🌸

    3. Åååå, har forska lenge på dette, å nå står basillikum planten min på uke 3!! 😍

      – Pott om!!
      – Mye vann (gjerne spray de med vann i tillegg)
      – Vann underifra (fyll vasken/bøtte med vann feks og dypp nedi)
      – Mye lys, ikke direkte sol
      – Ikke for varmt, å de hater varmepumpe.
      – Klipp av ALT som er vissent (klipp heler for mye en for lite, de vokser fort når du får de til)
      – Pass på at di ikke får trekk på seg når du frakter de hjem fra butikken

      1. damn girl planteforsker come THROUGH!!! tusen tusen takk for masse masse gode tips <3 ser flere her har skrevet pott om så da blir det første jeg skal gjøre på neste, samt vanne underifra – det har jeg ikke prøvd <3

    4. Jeg vet ikke om dette gjelder planter også, men epler skiller ut en gass som råtner andre frukter. Har man bananer, nektariner eller lignene ved siden av epler så råtner de super fort. Gått på den smellen for mange ganger. Kanskje det gjelder planter også?

      1. herregud er det SANT!!!! jeg har hatt masse epler liggende ved siden av hahaha!! takk takk takk det skal jeg huske resten av livet mitt hahaha

    5. det er kan som folk nevner over være greit å plante om, men et annet triks for å holde det fuktig neddi potta er å legge en svamp under den plastpotta 😀 eventuelt har Eva Solo noen urtepotte med et slags selvvanningssystem med tråder, kan jo prøve å kopiere den teknologien (https://www.nordicnest.no/merkevarer/eva-solo/eva-solo-selvvannende-urt-potte/?variantId=11419-03&currency=NOK&countryCode=NO&gclid=Cj0KCQjwk8b7BRCaARIsAARRTL66mDpKlzyGDJ5nubB2Q3mVFhs3uuF8grzkvpODS0jw5z0l5o-M-FAaAlVAEALw_wcB) ?

    6. Selvvannende potte(?)!! Basilikumen har levd i 6 uker nå!!! Hilsen en som hadde tidligere basilikumrekord på 2 dager ;—-)
      Fikk også tips om å ta bladene fra toppen av planten, så den vokser riktig, og alltid ha nok blader igjen til å ta opp lys!:):):)

      1. 6 uker !!!! satan hahaha!!! får se om jeg blir å investere i en selvvannende potte, jeg kjøper det liksom ikke sååå ofte …. men takk for tips uansett, å klippe bladene på toppen skal jeg absolutt prøve <3

    7. Så de fra frø på våren, da varer de hele året. Eller kjøp de ferdige på Felelskjøpet e.l. Har en oregano derfra som var kjempeliten, nå ser den ut som en superfin grønn plante med hvite blomster. Bare plukker av det jeg trenger. De som er fra butikken er veldige svake, tåler så lite temperaturendring etc. Men puttet en basilikum fra Frosta kjøpt på butikken i en stor potte med plantejord og den holdt seg flere måneder.

    8. Ikke ha de sammen med frukt (eple er verstingen) da frukta slipper ut etylen (modningsgass) 😊 pottene er egentlig for små til at plantene blir å trives noe særlig, så om du vil ha dem lenge kan du prøve å potte om. Ellers vann nedenfra og spray de med vann i tillegg (som mange har nevnt her) 😊 urteplantene i matbutikk er som regel tiltenkt “engangs”.
      Hilsen gartner

    9. Jeg kjøpte en basilikumplante på et plantesenter, pottet den over i en terracottapotte på kjøkkenet, og den lever fremdeles etter over 5 måneder (!!). Pass på å plukk litt av den slik at den ikke blir for tett, og vann når den blir slakk i bladene 😊 Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg