BILDER FRA ITALIA: ORTEGIA

Hei og hååå..  Hehhee…. Over en måned siden sist, gitt! Men men. Dere vet jo meg + ferie + blogging, det er ingen stor match. Men veldig koselig å se at flere har vært inne her og sjekket og kommentert, det er såååå koselig!! Så jeg tenkte å stikke innom å blogge litt om Italiaturen! Dere vet jo jeg ikke er sååå glad i lange omfattende recaps, så det blir bare litt bilder og skravvel, som alltid.

Jeg og Emilie reiste jo ned til Italia 4 dager før resten, og da valgte vi å dra til en annen plass på Sicilia, nemlig Syracuse – nærmere bestemt Ortegia! Det er vel “gamlebyen” på Syracuse om jeg forsto det rett, og det er virkelig en gammel og fantastisk liten by. Eeeeelsket viben der så mye, det var noe helt annet enn andre plasser i *syden* jeg har vært, vi følte oss faktisk litt som lokale etter hvert, haha. Men 4 dager var nok, for det var en liten plass (hadde vi vært der lengre hadde vi nok dratt mer på utflukter etc) så følte vi hadde sett det meste by then.

 

En av de første dagene dro vi på en vingård! Da tok vi bussen til Noto, før vi stuket som FAEN for å komme oss til vingården, som het Zisola. Det var typ ikke en eneste taxi i Noto og det var ei vending der jeg var i tvil om vi kom til å komme oss til vingården i det hele tatt, haha. Men det gjorde vi, og for en opplevelse!

De hadde to nydelige hunder som sprang rundt om kring på vingården

Og selve huset på vingården var kjempegammelt og fantastisk nydelig! Jeg elsker jo å dra på vingårder, og tror dette er en av de fineste jeg har vært på.

Etter vinsmaking og tour over vingården på noen timer, dro vi tilbake til Noto hvor vi tittet litt og spiste litt. Vi hadde lyst å se Noto (etter White Lotus hehe), og det var fint å ha sett men ikke noe wow. Veldig liten “sentrum”/gamleby, typ bare èn gate, og ikke så veldig mange som kunne engelsk, men superkoselig vibe og glad for å ha sett det. Men tror èn dag her holdt!     

Resten av tiden i Ortegia brukte vi på å sole, bade, spise, drikke vin og gå. Perfekt på ferie, det!   

Kommer ikke på noen spesifikke tips til resturanter i Ortegia, det er jo ganske lite så man bør bare gå rundt å se, så får man fort oversikten. Men hvis man vil på en superflott location med rooftop man kan se solnedgangen i, anbefaler jeg å stikke innom Grand Hotel! Her var vi flere kvelder for å se solnedgangen og ta et glass vin, sååå fint! Servicen var også amazing – vi spiste her også den ene dagen (bildet ovenfor), men det var ikke noe WOW, da var gateresturantene like bra og mye billigere.

Så, det var litt av første del av Italiaturen min. ♥ Akkurat nå driver jeg og vasker klær og pakker til jeg reiser på ny ferie i morgen! Da har jeg vært en uke hjemme og det har vært superdeilig faktisk. Jeg er jo nesten ikke hjemme på sommeren, men når jeg er det så nyyyter jeg og lader batteriene skikkelig. Men gleder meg til å dra nordover i morgen!!

4 kommentarer
    1. Så koselig med en catch-up ❤️ Italia er virkelig helt nydelig, i tillegg til å ha det beste av vin og mat 🤩Fortsatt god sommer!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg