HVA SKAL JEG GJØRE TIL HØSTEN?

Hvilke studier har du søkt ettersom du gikk forkurs? Skal du studere til høsten? Hvis ikke, hva skal du gjøre til høsten?

Jeg har helt glemt å svare på dette i et eget blogginnlegg, til nå har jeg kun svart på det i kommentarer når noen har spurt. Litt kanskje fordi jeg føler meg litt usikker (noe jeg forsåvidt alltid gjør med tanke på fremtid, studier, jobb o.l.), men også fordi det ikke har vært sååå mange som har spurt heller. Men tenkte å svare på det nå, i og med at man har fått svar på søkene sine samt svarfristen er ute

Jeg søkte tre ulike ingeniør-bachelorer, hvor listen så slik ut: 1. fornybar energi, 2. maskiningeniør og 2. logistikkingeniør. Jeg var egentlig ganske sikker på at jeg ikke kom til å komme inn på førstevalget mitt, så så for meg at jeg ble å eventuelt komme inn på maskin. Jeg har vært veldig usikker på om jeg vil studere mer nå, da jeg begynner å kjenne på at jeg er litt lei etter 6 år med 4 ulike studier. Men så kom jeg faktisk inn på førstevalget mitt, fornybar energi! Så da ble det jaggu meg til at jeg takket ja til plassen. Jeg kjenner meg fortsatt veldig usikker, men jeg tenker i hvert fall å starte, også prøve å finne ut ganske tidlig om jeg vil studere mer (for denne gang haha). Det er jo et studie som kommer til å kreve en del av meg, så da er det jo veldig lurt å være motivert for det også, så det er litt det jeg skal prøve å finne ut av.

Hvis jeg bestemmer meg for å ikke studere mer, så blir jeg nok å søke meg en deltidsjobb av noe slag med bacheloren jeg har fra før, fortsette å blogge, samt ♥ reise litt ♥ når jeg er fullvaksinert og det er mulig. Jeg kjenner jo på at etter 20 måneder med COVID og lockdowns, samt nettundervisning (som jeg syntes ikke fungerte for meg) og et krevende år for alle, at jeg har litt lyst å “leve” litt igjen. Men samtidig er jeg jo utroooolig glad i å studere å lære nye ting, så det blir spennende å se. Å prøve å feile lærer man jo på uansett, det har jeg erfart etter alle de ulike studieretningene jeg har prøvd, haha! Så uansett hva som skjer så er jeg egentlig fornøyd. 

Hva med dere? Noen som har kommet inn på noe gøy, eller skal noe annet spennende til høsten? Eller jobbe, reise eller slappe av? Jeg vil gjeeerne høre litt med dere også!!

 

 

20 kommentarer
    1. Gratulerer så mye med studieplass på 1. valget 🥳 Blir spennende å følge deg uansett om du blir å studere eller ikke!!

      Er så glad for at du nevner dette med å prøve og feile. Føler selv på en slags forventning fra mange rundt om å alltid skulle ha en plan, være sikker på utdanning, jobb osv. Har fullført bachelor nå og aaaner ikke hva jeg vil! Skummelt og spennende på samme tid, liker å tenke at alle muligheter ligger foran meg og at det alltid ordner seg ☺️

      Ønsker deg en fin uke 💛

      1. tusen takk fiiiine du <3

        jeg er veldig enig, det kan føles så overveldende og skummelt alt det der, og ikke minst med masse press og forventninger (føles det i hvert fall ut som). alt fikser seg som du sier <3 og gratulerer med bachelor!

      1. jeg har en bachelor i markedsføring, ellers har jeg gått årsstudium i medievitenskap, forkurs ingeniør og førsteåret barnevernspedagog <3 (mye forskjellig her med andre ord haha)

        1. anbefaler du bachelor i markedsføring? vanskelig få jobb? interresant?
          samt er forkurset til ing vanskelig? spennende?

          1. bachelor i markedsføring kan jeg absolutt anbefale om man er interessert i slikt! jeg trivdes veldig. om det er vanskelig å få jobb aner jeg ikke siden jeg ikke har prøvd å søke med bacheloren enda! 🙂

            forkurset var jo litt vanskelig, da det var lenge siden jeg hadde hatt slike fag, men aaaabsolutt overkommelig syntes jeg! det eneste jeg strevde med var da vi begynte med online undervisning, da dette var fag som ikke gjorde seg så veldig godt over nett, og har godt av å ha litt menneskelig kontakt og hjelp osv. akkurat forkurset er ikke så veldig spennende siden det kun er fysikk og matte og veldig teoretisk, men man lærer mye og så gjør man seg jo klar til en eventuell senere ingeniørutdanning om man ikke allerede har det som trengs av realfag for å komme inn! 🙂

    2. Så spennende å følge med <3 Jeg skal forsette i jobben min som hudterapeut i Oslo, trives veldig godt!! Masse lykke til fine deg, uansett hva du velger blir det bra.

      (blir alltid så glad av å lese bloggen din, tusen takk for at du fins)
      Klem Vilde

    3. Så spennende, Anna! Gratulerer med å komme inn på førstevalget ditt, så utrolig bra. Som du sier så kan du jo bare prøve ut å sjekke om det er noe du er motivert for – man vet jo aldri før man prøver <3 Jeg skal fortsette å jobbe som lærer på en ungdomsskule, var HELT nyutdanna i fjor og superstressa og overvelda over å være ny og uerfaren, så det blir godt nå å komme tilbake å ikke være heeeelt uvitende og ny haha! Savner elevene og gleder meg SÅ mye til å se de igjen <3

      1. tusen takk for det!! <3 <3

        herregud så spennende, og ikke minst deilig å komme tilbake med litt kontroll og å vite hva man kommer til. du er rå!! <3

        1. Ååå, husker videoene dine så godt! tenk at det var så interessant å se deg ligge på sofaen å sove, hahah det var så gøy. Du og dine venninner var så morsomme, håper du kan begynne med youtube igjen <3

    4. Så deilig å være i en situasjon der du kan teste ut og velge. Heier på deg!! Og ingen skam i å studere lenge, livet er et lære. Jeg studerte i 7,5 år og ville ikke vært de årene foruten. Må sies at det er deilig å endelig funnet seg en fulltidsjobb da hahah.
      Det blir bra uansett hva du foretar deg, håper du holder liv i favobloggen en god stund til ♥️

      1. ja det er jeg virkelig, veldig takknemlig for å ha den sjangsen! <3 tusen takk for fiiine ord og koselig kommentar, og skjønner godt at det var godt med fulltidsjobb etter så lang tid med studier!! <3<3 bloggen blir nok å holde på en stund til, selv om det kanskje ikke er hver dag hihi

    5. Ååå så gøy at du skal prøve deg på ingeniørstudium!! Har selv en bachelor i maskiningeniør og skal begynne på 2-årig master i produktutvikling nå. Et tips fra meg er at det første året på ingeniør er ofte det kjedeligste fordi det er mye generelt. Jo lengre inn i løpet du kommer, jo mer spennende blir det!! Så bit tenna sammen i starten og lykke til<3

      1. oi så spennende, produktutvikling hørtes superspennende ut! har hørt veldig mange si det samme om førsteåret, så får håpe jeg er motivert nok til det nå etter så lang tid med andre studier… vi får se!! takk <3 <3 og lykke til selv!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg