HVORDAN JEG TRENER HJEMME

A N N O N S E L E N K E R   N E L L Y ,   E L L O S 

Da tenkte jeg å lage et lite innlegg med hvordan jeg trener hjemme – ikke så mye hvilke øvelser, men hva jeg bruker, hvordan jeg gjør det osv. Nedenfor ser dere mitt “treningssenter” – yogamatte, to fulle vannflasker, to hermetikkbokser og en håndduk (som “slider”). Jeg har også brukt den gigantiske lovboka mi som jeg kjøpte til Markedsrett-faget i år, haha. Til feks vekt på hoftene under hip thrust! Jeg liker å holde treningsøktene mest mulig lik som jeg vanligvis ville trent. I mitt “vanlige liv” (føles lenge siden det var) deler jeg ofte treningsøktene i ulike deler av kroppen, og har da 2 dager med kickboksetrening, en dag til legday og en overkroppsøkt (det varierer om jeg orker/har tid den uken, det er en god del overkropp som blir trent på kickboxingtreningene også). Derfor har jeg gjort det samme her hjemme – ha en “legday”, en overkroppsøkt, og litt “cardio”. Siden jeg sitter i karantene på 11e dagen begynner jeg å lengte etter å bare røre normalt på meg, så da merker jeg at yoga og treningsøkter hjemme hjelper litt på. 

 

–  H O P P E T A U   I   3   S A N G E R  –

Jeg har ikke hatt noen full “cardio”-dag enda, rett og slett fordi jeg ikke har følt for det. Personlig vil jeg fokusere på å beholde det lille av muskler jeg har på kroppen, så da går det meste av trening til akkurat det. Men de dagene jeg ikke har noen “lengre” treningsøkter, har jeg pleid å hoppe hoppetau i 3 sanger. Det er veldig mye mer slitsomt enn hva det høres ut som, hahaha. Jeg våknet og var så støl i leggene at jeg nesten ikke klarte å gå dagen etterpå, samt måtte hoppe i dusjen etterpå da jeg var kjempesvett. Så ja, det kan jeg absolutt anbefale – hoppetau er jo min favorittmåte å ha “cardio” på, da jeg egentlig ikke er så glad i konseptet fra før, haha. Og nå får jeg jo ikke bokset heller, så da funker det fint. Hoppetauet jeg har er dette, men personlig anbefaler jeg heller et tynt et, da jeg liker de mye bedre! Jeg er uansett veldig glad jeg gikk til innkjøp av hoppetau for 2 år siden – det har blitt brukt mye, samt kan jeg ta det med på reise. Og ikke minst: nå i karantene har det vært veldig fint, nå som jeg ikke har gått i en trapp en gang, haha. 

1. HER 2. HER 3. HER 

 

 L E G D A Y  –

Uten å høres for tv-shop-selger ut, så hadde jeg nok ikke klart å ha like bra legdays uten treningsbåndet mitt. Særlig på legday syntes jeg det er key for en bra hjemmeøkt på ben! Jeg har det under i midten (medium), og bruker det typ på hver eneste øvelse når jeg trener ben hjemme (men jeg har det også med på treningssenteret til vanlig). Denne bruker jeg til sånn krabbegang (nederst på føttene), hip thrust (strikket over knærne, enten ved å bare holde øverst, eller gjøre repetisjoner med vekt på, da enten en vindunk eller en flakse med vann hahaha). Jeg bruker strikket også til sånne “kickbacks”, samt at jeg prøver meg litt frem på ulike Youtube-filmer. Anbefaler alle som har et slikt bånd til å søke opp rumpeøvelser med resistance bånd på Youtube, da finner man myyye bra! Angående styrken syntes jeg “medium” er helt perfekt til meg og hva jeg bruker den til nå.

Ellers har jeg tatt bulgarske utfall hvor jeg har hatt èn vindunk i hver hånd (veldig bra syn), men fra nå av tenker jeg å bruke to 1,5 litersflaskene med vann heller, da de er litt tyngre! 

1. HER 2. HER 3. HER 

 

 

–  O V E R K R O P P   O  G  M A G E  –

Her loker jeg ofte litt rundt med ulike versjoner av planken, armhevinger, rygghev osv på matten. Men jeg syntes det er vanskelig å holde meg fokusert og motivert på særlig disse øktene, så jeg har blitt veldig glad i enten livestreams (kommer tilbake til det), eller Youtubefilmer. Her om dagen prøvde jeg denne filmen, som var bra, samt tok kort tid. Blir derimot denne situasjonen forlenget, og treningssenter ikke kommer til åpne igjen på en stund, blir jeg nok å kjøpe meg “light”-båndene over (nr. 1) som jeg kan begynne å ta i bruk til armøvelser!

 

 

–  L I V E S T R E A M S  –

Dette er noe jeg har begynt å gjøre om dagene, så kjapt jeg ser noe på Instagram henger jeg meg med, haha. Til nå har jeg hatt 50 minutter med klassisk ballett (som jeg aldri før har prøvd) med Let’s Dance, samt en treningsøkt med Elsa Holsk i går kveld (den ligger enda ute på @meganroup sin Instagram, men be quick før den forsvinner!). Ikke bare er det bra trening i det, men det gjør også at jeg føler jeg har “gjort” noe den dagen, selv om jeg har sittet inne i leiligheten. Om dere skjønner? Samme følelse jeg har etter å vært med på en gruppetime, får jeg etterpå. Så det har jeg blitt veldig tilhenger av, og gjerne tagg meg / send meg link om dere kommer over noe gøy man kan være med på på nettet. Både trening og ikke-trening (ser feks det er online vinsmaking osv – GØY!). Jeg vet også at flere treningssenter har “online-classes” liggende ute, det skal jeg prøve denne uken! 

Jeg tror jeg liker livestreams/online trening så godt fordi det gir meg følelsen av å bli snakket til, og være sosial, haha… Det høres (og er, egentlig) ganske trist i seg sjæl, men sånn blir det jo etter mange dager i isolasjon. Det føles bra at noen pusher deg, snakker til deg og motiverer deg, rett og slett! Det får jeg ikke i “egentrening” her hjemme. I dag skal jeg danse jazz med ingen andre enn Emilie, som har en live-klasse på @letsdancetrondheim klokken 16! 

Bilde 1: Jepp, jeg driver og hopper og styrer rundt i BRILLER. Har blitt så vant til det nå, og det er faktisk veldig få øvelser hvor de detter av (downward dog i yoga er kanskje den eneste jeg kommer på!).

Bilde 2: Gårsdagens livestream med Elsa Hosk og Megan, shit det var kramper og intensive greier. Jeg tok meg selv i å stønne HØYT sånn som de største bolerne på gymmet hahhaaha

Bilde 3: Dagens danseklasse med Emilie!! Gleder meg!!

 

–  Y O G A  –

Så til det jeg har begynt med daglig – yoga! Som jeg fortalte tidligere har jeg begynt med Yoga With Adrien – 30 days challenge! Jeg er i dag på dag 4, og skal dagens økt når jeg er ferdig med dette blogginnlegget. Om dere er fysen på å bli med finner dere dag 1 her. Føles utrolig deilig både for kropp og sjel, og de 30 minuttene flyr virkelig unna! En fantastisk måte å enten starte dagen på, gjøre før middag, eller før man legger seg. 

1. HER 2. HER 3. HER 

 

Så noen yogamatter, haha! Den jeg har er så 6-7 år gammel, så jeg bestemte meg for å kjøpe meg en ny en i svart. Så den venter jeg på nå. Ellers har jeg et godt tips til dere som vil prøve ut livestreams via mobilen: om dere har pc – åpne pcskjermen, og plasser mobilen langs skjermen. På den måten får man et lite “stativ” til mobilen mens man holder på, og kan justere opp, ned, eller flytte macen litt. Om dere skjønte hva jeg mente nå??? Hahhaha herregud som jeg har bablet i dette innlegget egentlig. Jeg håper dere fikk noe ut av dette innlegget likevel, og gjerne spør meg om det skulle være noe! 

 

18 kommentarer
    1. Bra tips, Anna! 😀 For knebøy, utfall, hip trust, markløft o.l, kan du også fylle opp en sekk med bøker! Sleng den på ryggen, eller holde den i armene ved markløft f.eks. Ooog legg den på hofta veg hip trust! Genialt! 😀 Så bare MÅ jeg legge til noe kødd! Haha! Se for deg at du bruker 2 fulle vindunker ved f.eks utfall… så drikker du litt av dunkene hver dag… altså… da snakker vi det absolutt det motsatte av progresjon! Huff, jeg er så teit… Måtte bare… sorry for min humor… 😉
      Klem til deg, fine! <3

      1. oi SMART! det skal jeg aaabsolutt prøve, takk for tipset <3

        hahhaaha jeg vet!!! nå går det ikke så veldig kjapt unna med vindunkene her da, men likevel – ikke akkurat det lureste hahah! derfor flaskene med vann fungerer litt bedre, selv om de er litt vanskeligere å holde i på utfall hahah <3

    2. Anbefaler deg syyyykt å kjøpe sånn exetube strikk med håndtak i hver ende for å trene armer og overkropp! Kjøpte en fra Casall i medium styrke og den er helt genial og har revolusjonert hjemmetreningen min for overkropp hahah

      1. du jeg har sett det men aldri tenkt på at det er noe for meg, men når du sier det så kanskje jeg skal gjøre det!! klarer liksom ikke skjønne hva jeg skal bruke den til, men det finnes sikkert masse videoer på Youtube? <3 takk for tips!

        1. Det er masse videoer og øvelser på youtube/instagram! kan feks anbefale fashionablefit som har en del videoer med øvelser <3 eller så er det et veldig bra alternativ til å bruke dumbells til biceps curl, sideløft etc

    3. Bra og motiverende innlegg!! Tips til hvor man kan finne slike livestreams? Skjønte ikke heelt hva du mente men hørtes gøy ut 😀

      1. det er en god del folk som driver med det nå av de jeg følger – bla. Elsa Hosk og Let’s Dance som jeg tipset om i innlegget <3 Ellers prøver jeg å holde øynene åpne når andre folk jeg tipser om legger ut andres livestream, ellers så er jeg jo litt i "explore" på instagram også – hvor det forhåpentligvis dukker opp noe!

        så bra du likte innlegget, og takk! <3

    4. Supert innlegg <3 takk for at du gidder å blogge for oss i denne tiden hvor alt står stille, det hjelper hvertfall meg å titte innom å finne et innlegg som dette her! Håper karantenetiden din fortsatt blir fin, klem

    5. Hopper du i tre sanger sammenhengende? Altså hvis de tre sangene varer i 10 min totalt, så hopper du 10 min i strekk? Jeg prøvde i dag, og måtte stoppe etter bare 1 min! Hahaha, nedtur. Ble «intervaller» på 10×1 min i stedet da🤪

      1. neii har en liten pause mellom hver sang, ikke noe fast lengde men kanskje 1-3 minutter? <3 man får jo litt krampe særlig i leggene, haha så må ha litt pause!! men 10×1 er jo også nice da – så lenge man blir svett og kjenner at man får trent så kan man jo egentlig bare gjøre hva som helst <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg