MENSEN OG SMERTETERSKEL

A N N O N S E L E N K E R   N E L L Y ,   N A – K D

 

T S H I R T   N A – K D ,   H E R 

T I G H T S   A I M ‘ N ,    H E R

J A K K E   N A – K D ,   H E R 

S K O   N E L L Y ,    H E R

S O L B R I L L E R   B I K   B O K ,   H E R

 

Nå, mine venner, skal dere få oppskriften på en 100% dårlig morgen. Å våkne av sine egne menssmerter. Nå formulerer jeg meg her som at jeg er den første i verden til å ha gjort det, men giiirl do I know dette må være en struggle for mange. Men det skjedde meg i morges, og jeg kjenner kroppen min bare krymper sammen av smerte. Jeg har kanskje ikke fortalt dere dette (fordi slike ting er vanlig å holde for seg selv men here we go) – jeg har den værste kvinneuka av alle jeg har møtt. 7 dager, full on action typ hver dag, kramper fra helvette. Her sitter jeg og mener selv jeg ikke er ordentlig ferdig i puberteten i en alder av 24, mens denne tynne lille skrotten lirer av seg den villeste mensuka?? Jeg var faktisk og fikk sjekket opp om jeg kunne bytte prevansjon som gjorde at jeg kunne hoppe over mens (for det har jeg aldri fått til på mine 10 år, hvor sjukt er ikke det), men der fikk jeg vite at jeg har så kraftige greier at det vil jeg aldri kunne gjøre. Nice to know :)))))

Nå ble det detaljert her! Flaks at 95% av bloggleserne er damer, haha. Ta en paracet, tenker dere kanskje?? Ånei, da. Så enkel er ikke denne damen. Jeg har nemlig typ tvangstanker om å ta smertestillende, antibiotika +++ minst mulig, haha. Og jeg er ganske opptatt av å “utvide” smerteterskelen min, og syntes det er viktig å kjenne på smerte, da man mest sannsynlig kommer til å oppleve verre smerte senere. Typ en av de eneste gangene jeg har tatt paracet mot menssmerter var da jeg fikk det mens jeg kjørte bil, og måtte kjøre til siden av veien for å krype meg sammen til “rien” gikk over. Da ble det poppet en smertestillende da jeg kom hjem si!! Hahaha all denne praten minner meg på at jeg kanskje burde dra til legen og sjekke meg for jernmangel??

PS: jeg avsluttet koden min hos NA-KD tidligere, fordi jeg fikk fikset en mye bedre deal til neste uke, hihi. Så stay tuned <3

20 kommentarer
    1. Hei Anna! Åååh det du beskriver her er akkurat slik jeg hadde det før med mensen! Helt forferdelig med så mye smerter osv. Spydde flere ganger av smertene og måtte alltid ta meg fri 1-2 dager fra skolen hver mnd (takk gud for at det ikke var fraværsgrense på den tiden) fordi jeg ikke greidde å stå oppreist basically. For noen år siden fikk jeg nok av å ha det sånn og tok en sjanse å startet på minipillen cerazette. Forhørte meg ikke med legen mtp smertene og store blødninger osv (var ung og “flau” over å beskrive slikt til legen), men hadde i allefall “flaks” og pillene gjorde at jeg kun får mensen typ 2-4 ganger i året, og jeg får sjelden sterke smerter lenger hvis jeg først får mensen. Føler jeg lever et helt annet liv nå enn før pga det, med så mange færre bekymringer mtp mensen! Det høres kanskje skummelt ut å ikke ha mensen også (siden man kan bli redd for at man er gravid, redd for at man har blitt steril osv) men helsesøster har informert meg om at det ikke er farlig å ikke ha mensen da dette er en normal bivirkning av den pillen, så ble litt beroliga av det selv. Føler likevel man alltid hører så sykt mye forskjellig, og det som fungerer for noen fungerer ikke nødvendigvis for andre (har flere venninner som hater cerazette og kun fikk uregelmessige blødninger og mensen hele tiden osv). Tenkte jeg bare skulle si ifra uansett, og at jeg føler så sykt med deg, og at jeg hadde det sånn før, men fant noe som funket for meg.

      1. heihei og tuusen takk for tipset! virker som du sleit litt du og, det er noe driiiit! offf I wish, men Cerazette var heller ikke noe jeg kunne gå på sa helsesøster 🙁 Så ser ut som til og med den utgår, haha… men takk uansett !! <3

    2. Wow, gikk random inn på bloggen din (elsker den, men siden bloglovin ikke viser alle blogger lengre klikker jeg meg ikke inn på blogger så ofte lengre..) og sitter her og er dritsur på jobb fordi jeg har menssmerter og pms også skriver du akkurat dette, haha! Så tilfeldig! Håper dagen din blir fin uansett fina ❤️

    3. Ååå mensen er så fælt! Jeg har aldri hørt om at man ikke kan få hjelp med mensen fordi man har for kraftig blødninger? Har du sjekket om du kan ha endometriose? Jeg har også veldig sterke mensensmerter. Har ikke blødningen så lenge, men sterke smertee i hele kroppen som gjør at jeg nesten ikke klarer å gå. Paracet funker ikke i det hele tatt. Her må det sterkere smertestillende til. Jeg holder på å teste ut ulik prevensjon nå. Begynte på p-plaster for ca 2 måneder siden og forløpig fungerer det mye bedre enn ingenting, men jeg får se etterhvert om det fungerer for meg. Kanskje du bør snakke med en annen lege eller bestille time hos gynekolog? For det der hørtes veldig rart ut!

      1. offf jeg håååper virkelig ikke jeg har det! jeg har alltid hatt veldig sterke smerter når det kommer til mensen, men er fornøyd med p-pillene mine alt bortsett fra at jeg ikke får til å hoppe over mensen. jeg får dra til legen en tur <3

    4. Hei Anna,
      beskrivelsen du kommer med er som å høre om meg selv. Jeg kaster opp, svimer av, etc. En lege graderte smertene mine som fødselsrier på det kraftigste. Som nevnt av Hanna ovenfor, så ble jeg også satt på cerazette da de ikke vet årsaken til mine kraftige smerter (jeg har blant annet operert for å undersøke mulig endometriose, noe jeg ikke hadde). Da var det en overlege på et sykehus som satte meg på cerazette og jeg har fått en helt annen hverdag etter dette, har nå gått på det i 8 år. Anbefaler deg å ta kontakt med en lege og snakke om dette, istedenfor å bare tenke at det ikke går etter råd fra helsesøster. Tenk hvis det faktisk er mulig? Jeg fikk 4 forskjellige ppille-typer av helsesøster som sa det var ganske nytteløst, før jeg dro til lege og ble undersøkt av gynekolog, operasjon og overlege.

      Håper du følger rådet <3 Klem!

      1. offff stakkars, herregud! ja får dra å sjekke det ut, det eneste er at jeg liker å ha mensen litt oftere enn hva jeg har hørt man har på Cerazette… men vi får se, tusen takk for tips og erfaringer!! <3

    5. Hei!

      Jeg synes også det høres veldig rart ut, dette med at du fikk beskjed om at du ikke kan bruke prevensjonsmidler, pga for sterke mensensmerter. Prevensjonsmidler brukes faktisk for å forhindre sterke menstruasjonssykluser. Som nevnt over her er Cerazette virkelig til å anbefale. Den skal være blant de tryggeste minipillene man kan ta, mtp eventuelle komplikasjoner/risikoer. Går selv på den, da jeg har økt risiko for å få hjerneblødning. Har vært fast bruker i 5 år, og hatt mensen kun en håndfull ganger. Storfornøyd!

      Hvis syklusen din virkelig er et hinder i hverdagen, så burde du oppsøke og rådføre deg med fastlegen din! Å komme blankt med påstander, som at det ikke er noe som kan hjelpe deg, er skremmende!

      1. hmm nei det var ikke det jeg mente, hehe 🙂 det har ingenting med mensensmertene å gjøre, men blødningene som er for kraftige til å kunne “holdes tilbake” altså hoppe over mensen. og jeg fikk ikke beskjed om at jeg ikke kunne bruke prevasjonsmidler, men at det mest sansynlig ikke er noen prevansjonsmidler som vil kunne hjelpe meg å hoppe over heller. vet ikke om jeg var uklar i innlegget eller om du misforsto, men jeg går på p-piller 🙂

    6. Hei!
      Enig med flere over her i at rådet ang Cerazette hørtes ut veldig merkelig ut – det er ekstremt få som ikke kan gå på dem. Dumt å gi råd basert på antagelser, men: Hvis du “bare” har vært hos én helsesøster så synes jeg du burde dra til fastlege/gynekolog for å finne ut om det er noe som kan gjøres. Menssmerter er normalt, men så sterke smerter er medisinsk sett ikke noe man må eller bør “holde ut” før det er gjort grundige undersøkelser og et godt utvalg prevensjonsmidler (og smertestillende ;)) er forsøkt i samråd med lege.

      Lykke til og håper du finner noe som hjelper!

      1. jeg KAN gå på de, men det vil ikke være noen forskjell fra p-pillene jeg går på i dag, var det jeg ble fortalt! 🙂 men får sjekke ut flere helsesøstre eller dra til legen eventuelt 🙂 tusen takk!

    7. Sånn har jeg det og! Vil bare tipse om det eneste som hjelper meg mot mensensmertene, nemlig varmeflaske!

        1. Ja, varmeflaske! Det hjelper meg (som heller ikke vil ta medisiner). Men har brukt Paracet før, og varmeflaske hjelper mer. En på magen og en på korsryggen. Pass på at det blir varmt nok. Jeg blir rød på magen av varmen, og det varer ca et døgn, men heller litt varmerødhet enn sterke smerter.

    8. Hey!! Jeg vet ikke om du har sjekket det ut tidligere, men jeg har veldig god erfaring med p-stav! Jeg hadde også 7-dagers mensen med kraftig blødning, men etter jeg fikk p-stav har jeg mistet mensen helt. Har ikke hatt det på seks år! Håper du finner noe som fungerer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg