MINE TRONDHEIMSTIPS

Det er gøy å se hvor mange av dere som har tatt kontakt med med om tips til hva man kan gjøre, spise og se i Trondheim! Tydelig at det er Norgesferie på flere her, og det digger jeg. Av den grunn tenkte jeg å lage en liten Trondheimsguide – kanskje litt sent, men men. Jeg bare sier det med en gang: den kommer til å bli lang, litt rotete og jeg har helt sikkert glemt noe. Det var overraskende vanskelig å se byen sin “utenfra” på den måten, og komme på alle plassene man liker, haha! Jeg lot være å nevne hvor de ulike plassene ligger på det aller meste, da det er et Google søk unna. Men om dere lurer må dere bare spørre så klart!

– M A T –

Lunsj: Selv er jeg veldig glad i å spise frokost og lunsj på en cafè på Bakklandet. Da blir det som oftest på Kaffebrenneriet, da de selger de beste kylling-pesto ciabattene! Men på Bakklandet finnes også Dromedar, samt andre fine cafeer og resturanter. Bakklandet er en helt fantastisk koselig plass, med nydelige hus samt at man kan sitte lenge å bare se på alle som går forbi. Ellers er det alltid fint å ta seg en lunsj på rekken av resturanter på Solsiden også, for eksempel kan man bestille seg noen småretter tapas på San Sebastian eller kanskje drikke en kaffe på Dromedar Solsiden. En annen stor favoritt hos meg er Godt Brød for lunsj. Hevd er også en helt nyyyydelig lunsjplass som er ganske ny, men som gikk rett inn i favorittene mine! Skal du lyxe deg tilbyr Palmehaven på Britannia “afternoon tea”, samt muligheter for annen lunsj og buffet. Brasseriet på Britannia serverer også bra lunsj, og i veldig fine lokaler. Hva gjelder frokost er Rica Nidelven kåret maaange år på rad som Norges beste hotellfrokost, noe jeg absolutt kan skrive under på! Man trenger ikke å bo på hotellet for å dra på frokosten.

 

Middag: OK sisters lets get in formation! Jeg har svart på så sjuukt mange DMs om resturanttips i Trondheim, så here we go hahaha. Mine favoritter, både all times og innen pizza, er Una og Grano. 100% nydelig pizza og atmosfære. Hevd, som jeg nevnte ovenfor, blir faktisk til Una på kvelden (etter 17:00 eller noe), så det finnes to plasser i byen (Solsiden og midtbyen). Una har også veldig god pasta (samt andre retter), men om jeg skal spise pasta går jeg ofte heller på Olivia. Frati er også en favoritt, som også selger pizza, pasta + andre hovedretter. Spontan Vinbar må også anbefales – det er her jeg har vært på vinsmaking med søsteren min, men de serverer også helt nydelig mat. Litt annerledes og spennende, og her pleier jeg å spise 4 retters (tror det koster typ 500,- så det er ganske god pris også), hvor man får oppleve helt fantastiske smakssammensetninger og litt annerledes enn hva man vanligvis ville smakt.

Den beste thaimaten syntes jeg er hos Bankok Cafè og Lan Na. Kona er også superdigg thaimat med litt kulere lokaler – pluss at de har asiatisk mat med en liten twist, om jeg har forstått det rett. AiSuma har også god mat i fine lokaler. Her har jeg enda ikke vært, men hørt veeeldig mye bra – Jonathan på Britannia, i nydelige lokaler og med bordgriller hvor man kan grille sitt eget kjøtt (+ andre muligheter så klart). Britannia generelt er helt fantastisk fint, men litt dyrere i pris. Cowsea selger en snedig blanding av burgere og sushi, og er en chill plass med plass til mange.

Ellers må jo så klart sushi nevnes – her er Sabrura min favoritt, de har sushibuffet (kanskje ikke akkurat nå i coronnassss tho) med ulike makis, nigiris, kyllingspyd, vårruller ++. Ellers har Sushi Me veldig god sushi, men tilbyr ikke buffet (og har heller ikke det hyggeligste lokalet, så her er take away og sette seg i parken på Solsiden nice). SuperHero Burger er også kjent for sine gode burgere – her kan jeg anbefale trøffelburgeren hehe. Jeg skal også hilse fra mamma å si at på Kalas og Kanasta har de verdens beste fiskeretter, haha. Jeg har selv spist kjøtt der, og er absolutt en plass verdt å sjekke ut – dette også på koooselige Bakklandet.

Ellers har jo Trondheim tre Michelin-resturanter – Speilsalen på Britannia, Credo og Fagn – the sis har ikke vært noen av de men det må vel nevnes her uansett høhø

Litt av bakedisken på Hevd

 

Denne pizzaen har sikkert vært avbildet 100 ganger her på bloggen – fra Una (Vesuvio med Oliven hehe)

 

Pizza fra Grano (Nr. 8 – Calabrese er min fav her)

 

 

– D R I N K E R  O G   U T E S T E D E R –

Drinker: De beste drinkene er lett på Raus. Ikke bare er drinkene gode, men de serveres gjerne på en funny og kul måte. Poppisen der er vel kanskje Ryan Gosling-drinken, som serveres med en liten klipe med et bilde av Ryan Gosling på. Ellers er drinken med hockeypulver dritgod! Her har vi dratt om vi vil ha en litt chillere kveld, eller før vi drar videre til en annen plass. Etter min erfaring er det også god stemning her andre dager i uken enn bare helg også (don’t quote me on that tho). Ellers er Britannia Bar veldig flott, her serverer de alt fra gode viner til drinks. Her har jeg både vært for en drink før middag, og etter middag for en liten forlengelse av kvelden. Her er det dog litt “finere” stemning om jeg kan si det sånn, haha. Vil du ha en drink (eller middag forsåvidt) with a view kan jeg anbefale skybaren på Clarion Hotel – veldig fint, og nydelig å sitte ute på takterrasen i godt vær. Det er derimot på piren, så det er litt lengre unna alt annet av serveringssteder.

Og som nevnt tidligere, er Spontan Vinbar en utrolig hyggelig kveld. Her tilbyr de vinsmaking på onsdager, hvor man får 4 (noen ganger 5) ulike viner til 200,-. Jeg og søsteren min har jo hatt dette som faste “dates”, hvor vi har vært på både hvitvinssmakinger, rødvinssmakinger, champagnesmakinger og drukket ulike naturviner. Sååå hyggelig og ikke minst lærerikt! Ellers har jeg selv fått anbefalt NB6 Vinbar, som er en koselig vinbar på Bakklandet. Skal du drikke øl har Den Gode Nabo helt klart best utvalg, samt har Selma både masse god øl, samt at de serverer ganske god pizza også!

 

Utesteder: Dette syntes jeg er vanskelig å tipse om, da utesteder er veldig forskjellig hva man liker. Jeg drar ofte dit jeg vet jeg møter kjentfolk, samt avhenger det ofte av hvem jeg er ute sammen med. Søstrene Karlsen er en resturant på dagtid, som blir til et utested på kvelden. Aldersgrensen her er jeg faktisk ikke sikker på, men tror det er 23 år. Fire Fine er en mer klassisk nattklubb som varierer veldig i musikk, alt etter hvem som spiller. Her er vel aldersgrensen 25 år om jeg ikke tar feil. TAG har ofte bra musikk og dansegulv nede i kjelleren – dette er også en restaurant på dagtid! Er du ute etter litt mer low key stemning kan jeg anbefale Lokal, Tyven og Diskoteket. Nå må det sies at nå under pandemien vet jeg det er store restriksjoner på alle disse plassene, så det blir jo sikkert en helt annen opplevelse, haha! Eksempelvis dansegulv er det vel ikke å finne noen plasser, haha.

Ellers er cavasøndag stort i Trondheim, faktisk så stort at jeg tror det er like mange ute på søndager som på fredager noen ganger, haha. Cavasøndag finner du på Barmuda på Solsiden, hvor man får en flaske cava for 150-200 kroner, jeg husker ikke helt skal jeg være ærlig. Jeg har vært på det selv et par ganger, og er absolutt gøy om man er fysen på en fest på en søndag!

 

– S H O P P I N G –

Dette er kanskje det vanskeligste punktet, haha! Det er en del kjøpesentre i Trondheim, men tenkte jeg heller skulle dele mine favorittbutikker – både kjeder og ikke-kjeder. Alle finner dere i midtbyen av Trondheim! Shine er en helt nydelig butikk som selger klær og smykker, her har jeg kjøpt flere av armbåndene og øredobbene mine. Anbefaler alle å ta en titt innom – om man ikke finner noe er butikken i seg selv helt utrolig fin og søt! Ellers må jeg tipse om BAG – som jeg har hatt flere samarbeid med her på bloggen, da nettsiden. Meeen om dere er i Trondheim må dere også ta turen innom butikken – de har pusset opp og gjort den så fresh, her også finner dere alt fra kule sneakers, nyyydelig accesories, vesker, klær og reiseutstyr. Pluss suuuperhyggelige ansatte da! BAG ligger i første etasje på Byhaven senter. Ellers har Trondheim en ganske så rå sneakersbutikk – Skills! Denne ligger i Nordre gate, og har et superbra utvalg av sneaks. Som jeg har sett har de ofte ganske bra tilbud også – i vinter hadde de for eksempel 2 for 1 på hele butta. Ellers må jeg anbefale den nye H&M Home butikken som har kommet – den ligger i Thomas Angels gate og er virkelig helt fantastisk. Stor og fin, samt helt nydelig innredet.

Jeg må også anbefale to blomsterbutikker – Strå og Bakklandet Blomster. Helt fantastiske butikker med de nydeligste blomstene i. Dette er begge to perler, som jeg er så glad vi har fått i Trondheim. Drives også at helt nydelige folk som ser ut til å virkelig elske det de driver med, så jeg blir alltid i så godt humør når jeg stikker innom, haha.

 

– T I N G   Å   S E –

Her blir det litt vanskelig, da man som besøkende i Trondheim bør se noen ting jeg kanskje ikke klarer å komme på selv, hehe. Men så klart – besøk Domkirka! Hver gang jeg går forbi eller går innom blir jeg helt shook over at vi har noe så fantastisk i Trondheim. Så massivt, flott og ikke minst full av historie. Om det er mulig – få en guidet tur der inne også. Og ikke minst – noen ganger er det konserter der inne! Selv var jeg oppi spirene og rundt om kring i kirken som barn, og det er noe jeg aldri glemmer. Det var i regi av skolen derimot, så hvordan man booker turer og hvilke turer som er tilgjengelig vet jeg ikke – men Google is your friend!

Ellers, som dere kanskje har skjønt by now, er jo Bakklandet et “must see” i Trondheim. Både for byggene, cafeene, de små butikkene men først og fremst bare stemningen. Der finner du også Gamle Bybro, hvor man kan stå på å se Nidelva gå begge veiene. Og når vi først snakker om Nidelva – det er mulig å bestille padling i kajakk ned Nidelva, noe jeg tror faktisk er ganske billig også!

Vi har jo også Tyholttårnet her i byen, som jeg føler jeg må nevne, haha. Det er Egon som er i Tyholttårnet, så sånn sett er det ikke noe “must” å anbefale. Men det er jo en helt fantastisk utsikt over hele byen – så om man stikker opp en snartur for å ta seg en øl eller noe får man se typ hele byen rundt seg, og hvis du sitter i 2. etasje snurrer etasjen også rundt slik at du etter 1 time (?) har “rundet” hele byen, haha.

Selv er jeg veldig glad i å gå tur på Svartlamon – en liten bydel i Trondheim med fokus på bærekraft, og her finner du kule hus og hager, og det minner litt om Christiania i København! Ellers er det populært å gå tur på Ladestien i Trondheim – og det er de eneste turtipsene dere får fra meg, da skog og mark og tur ikke er noe jeg har peiling på, haha.

Er du fysen på litt kultur er det jo også Rockheim, som er det nasjonale museet for populærmusikk. TKM Gråmølna har ofte kule utstillinger – søk opp på forhånd om utstillingene de har nå er noe for deg. Dropsfabrikken Galleri på Ila er et lite og fint galleri.

Håper dere likte guiden, og at den ikke ble for uoversiktlig og rotete, haha. Dette er jo også bare mine egne tips! Og om dere lurer på noe mer bare spør i kommentarfeltet, så svarer jeg der

14 kommentarer
    1. Som vestlendingen med fire år i TRD/på NTNU syns jeg dette er meget godt oppsummert for en kul jente i alderen 20-30! Bymarka (og Estenstadmarka) ER også helt magiske hele året rundt og veldig lett å komme seg til med trikk eller buss for den som er interessert i det hehe:) Og1: Livid er kanskje den kuleste klesbutikken. Her har de mest til herre, men egenproduserte klær og vintage i kjelleren. Prisløs har også kul vintage. Og2: Studentersamfundet har en egen restaurant drevet av studenter; Lyche – definitivt verdt å sjekke ut. Her får du god, sesongbasert og spennende mat, for en relativt billig penge. Hvis du kjenner noen som er studenter i byen er barene på Samf og Samf i seg selv (og konsertene der!) noe for seg selv!<3

      1. ahh takk for at du tok deg av tur-mulighetene, haha <3 Livid er faktisk sykt nice ja, det hadde jeg helt glemt! også av veldig god kvalitet! tusen tusen takk for gode tips og tillegg, det er supernice!!

    2. Wow! Må bare si at du gjør deg virkelig flid i slike innlegg, Anna! Får feelingen av at du liker å gjøre ting skikkelig! Og det gjør du så til de grader! 😀 Klem! <3

    3. Om du ikke har vært på Frida burde du teste det ut! Diiiigg meksikansk mat og helt fantastiske frozen passionfruit margarita 🤤 Liker å ta et par drinker og litt tortillachips og guac der om vi bare vil gjøre noe hyggelig en kveld

      1. du jeg har hørt sååå mye bra om Frida! men mexikansk mat (og indisk) er ikke noe jeg er sååå veldig glad i, så har liksom aldri blitt til at jeg har dratt dit, haha. men må prøve den!! og frozen passionfruit margarita hørtes jo helt nyyydelig ut!! takk for tips <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg