OPPSKRIFT: TRØFFELPASTA

I går var det ingen vanlig dag, det var nemlig…. tid for årets aller første middagsselskap!!! Og det måtte så klart bli en god blanding av Erica og kjæresten, vin, og ikke minst … trøffelpasta. Jeg lagde jo den retten litt før jul og ble så utrolig glad i den, samt overrasket over hvor enkel den var. Jeg tok jo utgangspunkt i en oppskrift jeg fant på nettet da jeg lagde den, men legger til en god del ekstra for å få den akkurat som jeg liker den. Det var veldig mange som ville ha oppskrift på det i går på Instagram – den ligger ute på storien min nå, men tenkte å legge den ut her på bloggen også, sånn at man kan finne den når storiesene er borte, og om man har glemt å screenshotte den!

–   F Ø R S T :   L I T T   B I L D E R   F R A   I   G Å R  –

 

Kutting av sopp! En liten funfact: jeg er egentlig ikke noe glad i sopp, og før i fjor gjorde jeg alt jeg kunne for å unngå å spise det. Men nå har jeg begynt å elske smaken av det i retter, men sliter fortsatt litt med konsistensen. Derfor liker jeg å hakke det opp i ganske små biter! Sånn som i denne retten er jo sopp en av hovedingrediensene, og ja nei det blir bare helt nydelig.

Ny level av voksenhet: jeg har kjøpt serviettringer. Hahahaha. Jeg skal vise dere de nærmere i et innlegg neste uke, med “min siste shopping”

To fininger

 

O P P S K R I F T :   T R Ø F F E L P A S T A

First off: jeg kan jo leke matblogger, men you all know jeg egentlig bare prøver meg frem, haha. Derfor er jeg ikke en kløpper på å videreformidle oppskrifter. Oppskriften jeg tok utgangspunkt i første gang jeg lagde den er denne! Jeg bruker den enda for å skrive inn hvor mange porsjoner jeg skal lage og deretter se hvor mye jeg bør ha av hver ingrediens!! Så skal jeg prøve å skrive så godt som mulig her hvor mye jeg har av alle ingrediensene som ikke er med i den oppskriften – her lagde jeg 5 porsjoner (som ble akkurat nok for vi 4) ♥

1. Starter med å steke hvitløk (to svære fedd), chili (en halv), sjalottløk og trøffelpølse. Jeg startet med å bruke èn trøffelpølse, men endte opp med en og en halv. Nå er jo sikkert alle trøffelpølser ulik størrelse, hahaha!!! Så litt vanskelig den der, men smak til. Jeg steker pølsen i starten fordi pølsen jeg har er litt “myk”, og i denne retten vil jeg at den skal være ganske godt stekt og litt crispy!

2. Etter et par minutter tar jeg også oppi soppen, som jeg har hakket i ca samme størrelse som trøffelpølsene

3. Hvis man vil lage retten uten kjøtt, eventuelt om man ikke har trøffelpølse, kan jeg virkelig anbefale denne trøffeloljen! Som jeg skrev på Instagram er den ganske konsentrert og smaker sterkt av trøffel, og skal absolutt lage denne retten vegetar ved å kun bruke denne oljen. Helte også oppi litt denne runden også, for liiiittt ekstra trøffelsmak hehe. Den er kjøpt på Søstrene Grene

4. Har ingen bilde av dette – men koker pasta som anvist på pakken! Gjør som i oppskriften og sparer litt av pastavannet når jeg heller det av

4. Heller deretter oppi <3 fløten <3, og litt av pastavannet! Jeg prøver å bare varme fløten og ikke la den koke helt, fordi jeg har en teori om at jeg tåler fløte som er kokt hardt dårlig hahaha

5. Heller oppi en goood del sitron, og krydrer med salt og pepper mens jeg smaker til. Hadde også oppi pinjekjerner – men disse skal jeg nok droppe til neste gang. Det er jo en god del smak i denne retten så smaken av pinjekjerner forsvant litt. Men om man lager retten kun ut i fra den linkede oppskriften passer nok pinjekjerner bedre. Selv om jeg fikk tips på DM om å riste de først for sterkere smak, om man ønsker det!! River også oppi litt parmesan

6. Ferdiiiig!!! Denne gangen lagde jeg den gluten- og laktosefri, med da glutenfri pasta og laktosefri fløte. Det ble akkurat like godt som “vanlig”. Håper dere likte denne lille “oppskriften”, og anbefaler dere å bruke oppskriften linket som guide til mengde på ting. Om dere skulle lure på noe så bare spør!!

 

G O D   H E L G   A L L E   ♥

 

10 kommentarer
    1. Hahah, dette var veldig tilfeldig, men jeg og typen hadde akkurat spist biff med fløtesoppsaus da jeg leste dette innlegget. Fløten hadde kokt ganske mye da jeg ikke fulgte helt med, men jeg kjenner ikke til at det er noe av mat jeg ikke tåler. Det neste som skjer er at jeg blir rååådårlig i magen og må løpe på toalettet. Kan dette være pga. den kokte fløten altså?? Typen fikk ikke noen slik reaksjon 😂 I så fall, note to self ved en senere anledning!

      1. hahha!! du jeg er ingen som kan svare 100% på dette, men mine erfaringer er i hvert fall sånn!! men det er ikke hver gang, det er typ annenhver gang om det går “fint” eller ikke hahah… men jeg får akkurat samme som deg, må spurte på dass haha! <3

    2. Hei,
      Om man skal gjøre den vegetar . Hvor mye trøffel olje har man i? Og når? Snakker man dl eller spiseskje ?

      1. hei! jeg tar det litt på følelsen, og smaker til. det spørs litt på trøffeloljen også hvor mye den smaker av trøffel, så mitt beste tips er egentlig bare å starte med litt også smake seg frem til mer! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg