SERIER JEG HAR SETT I KARANTENE PT. 3

First off: innlegg nummer 1 i denne serien finner dere her, og nummer 2 finner dere her. Jeg er, eller har heller ikke vært i karantene siden mars 2020, meeeen siden denne serien “ble til” i starten av COVID så har den liksom bare fått dette navnet, haha!

Jeg tenker jeg bare kjøøører i gang jeg, denne gangen har jeg sett _mye_, så da er det bare å starte. Her er listen jeg har sett siden sist innlegg, og listen er i rekkefølgen jeg har sett de i. De som er i rosa er mine favoritter på listen!

– HOW TO GET AWAY WITH MURDER SESONG 6

– STATELESS

– YOUNGER SESONG 8 (LOL JEG TRODDE JEG SÅ SESONG 1)

– BORGEN

– LUCIFER SESONG 5

– RATCHED

– CONDOR

– EMILY IN PARIS

– BLACKLIST SESONG 7

– YOU ME HER SESONG 5

– THE QUEENS GAMBLE

– ATLANTIC CROSSING

– THE UNDOING

– THE SINNER SESONG 3

– UXA

– OUT OF THIN AIR

– PRODIGAL SON

– THE CROWN

– THE NIGHT OF

– THE BRIDGETONS

– EQUINOX

– DE VAR FEM

– THE FLIGHTATTENDANT

– KJÆRLIGHET OG ANARKI

– LIFE AFTER DEATH

– FARGO SESONG 1 OG SESONG 2

– KAOSET DU FORLOT

– INDUSTRY

– LUPIN

– ULVEN KOMMER

– YOUR HONOR

– DEN TYNNE BLÅ LINJEN

– RÅDEBANK

– FIREFLY LAND

– ITS A SIN

– BEHIND HER EYES

– GREENBOOK

 

Jeg har ååååpenbart sett serier den siste tiden som jeg har likt, haha! Først vil jeg anbefale to jeg ble veldig beveget av og som jeg tror flere kan ha godt av å se – “Rådebank” og “Ulven Kommer”. Rådebank er så _nydelig_, og en serie absolutt alle bør se. Ulven Kommer er en dansk serie som handler om en datter som anklager stefaren sin for vold i hjemmet. Altså for det første gjør skuespillerne (særlig barna) en helt enormt bra jobb, men serien tar også for seg et så viktig tema. Jeg kan liksom ikke si såå mye mer om serien om man har tenkt å se den! En annen serie som gjorde inntrykk var “Stateless”, som handler om en australsk kvinne som ved en feil havner på landets immigrasjonsleir. Serien er basert på virkelige historier!

Ellers er jo innlegget her two-thousand-and-late – å anbefale “The Queens Gambit”, “The Crown” og “Ratched” skulle jeg vel gjort for en goood stund siden, haha. Jeg eeelsket The Crown!! Den er nok ikke for alle, men jeg syntes den var fin, jeg ble sittende å Google masse mens jeg så den, samtidig som jeg ikke trengte følge med slavisk hver eneste episode. The Queens Gambit har vel de fleste sett, men en fengende og bra serie, gotta love en sterk kvinnelig hovedrolle!!!! “Ratched” likte jeg også veldig godt, det filmatiske og estetiske var on point. Historien er grusom og det kan også det visuelle være, så det var flere ganger jeg måtte se bort. Så bare ha det i bakhodet at den kan være til tider grotesk!

En stor, uventet favoritt var “The Night Of”, som handler om en gutt midt i en “crime scene”, og mer kan jeg egentlig ikke si. Den går ganske sakte i starten men av en eller annen grunn gjorde ikke det noe – og man føler så innmari med han, og serien utvikler seg bare så sjukt bra. Likte den supergodt!! Andre krimserier jeg likte var “The Undoing” og “Your Honor” – begge på HBO. Sistnevnte ble faktisk litt for spennende for min del, sånn på ekte, haha. Skapte overraskende mye følelser i meg som irritasjon og spenning! “The Undoing” har vel de fleste hørt om – jeg likte den!

Ellers var “Lupin” en STOR favoritt. Så fengende serie, enkel å se (til tross for at den er på fransk, det glemmer man med en gang) og da var over var jeg helt: “NEI”. Jeg ville se mer!! Elsket den! En annen film jeg likte på “fremmedspråk” var “Kaoset Du Forlot”, som er på spansk. Denne anbefalte Erica meg, og jeg likte den kjempegodt. Handler om en lærerinne som tar over for den forrige lærerinnen som tok livet av seg selv, og mer enn det kan jeg ikke si!

“Its a sin” så jeg nylig, og den var så fin. Så morsom, trist og viktig. Lærte masse her jeg ikke visste fra før om aids-epedemien som pågikk, samt at man blir så glad i hovedpersonene. Elsket hver og en av de, og jeg troooor kanskje den ene karakteren i serien må være den _søteste_ mannen i alle seirer jeg noen sinne har sett. Dere som har sett den vet hvem jeg mener!!! *gråter*

“Firefly Land” likte jeg overraskende godt til at den var såppas enkel – fin “feelgood”-serie, men med viktige, underliggende budskap. Handler om to bestevenninner som vokser opp sammen og får to helt ulike liv (hørtes veldig kjedelig ut men er ganske gøy). “Kjærlighet og Anarki” er også en feelgood-serie – denne så jeg alene på en kveld, og lo høyt for meg selv flere ganger. Det gjør jeg nesten aldri, haha!

“Den Tynne Blå Linjen” ser jeg på nå, og handler snedig nok “bare” om hverdagen til politiet i Sverige sin hverdag. Det høres innmari kjedelig ut, men man blir utrolig glad i alle som er med, og jeg gleder meg alltid til ny episode. “The Flight Attendant” og “Industry” var to store favoritter – den første anbefalte jeg jo på podden – den er intens, litt ængsty, men samtidig morsom. Den handler om en flyvertinne som plutselig ender opp midt i et drap, og sånn utvikler det seg. Jeg vet egentlig ikke hva det var jeg likte så godt med denne for den er litt spess, men jeg ELSKET den! “Industry” er egentlig “Exit” bare med litt yngre, britisk versjon.

Til slutt MÅ jeg anbefale en film også, “Greenbook”. Jeg ante ingenting om den før jeg startet, men herregud for en fantastisk film. Viktig som fy, men også driiiiit gøyal. Dynamikken mellom skuespillerne er så innmari bra, og jeg både gråt og lo igjennom filmen. Tror det må være en ny favorittfilm!

Ingen av seriene jeg har på listen var direkte “dårlig”, men de jeg likte minst var vel kanskje Prodigal Son og Equinox. Sistnevnte var SÅ spennende hele tiden og elsket den faktisk, men så kom slutten og jeg bare …. NEI, nei neinei. Alt ble ødelagt, haha.

Nå kan jeg “endelig” slette listen på mobilen min og frigjøre den for masse andre serier, hahaha. Håper alle har en fin mandag – jeg har jo vinterferie, men den skal startes med å få jobbet litt i hvert fall!

12 kommentarer
    1. Hvor så du siste ses av Younger? 🙂

      Dersom du trenger flere serietips, kan jeg sterkt anbefale “A million little things” – blitt min absolutte favorittserie! Sesong 3 kommer ut hver fredag på sumo nå! Ellers digget jeg “Being 29” og “Perfekte steder” (begge på dansk) på TV2 sumo 🙂

      Hvis du vil ha noe med skikkelig spenning er også “Mordene i Sandhamn” sterkt å anbefale! Svensk spenningsserie som også er på TV2 sumo hehe. Kun ses 6 og 7 som ligger ute, men jeg hadde ikke sett de tidligere sesongene, og det var ikke noe problem! Utrolig bra denne også:)

    2. åååå takk for tips! Slenger meg med hun over her, a million little things på sumo er også min favoritt for tiden! Hele kollektivet sin faktisk hehe, da vi begynte å se den ble vi sånn….Hø hvorfor har vi ikke hørt og sett denne før??? En blanding av feelgood, alvor, hverdag, litt spenning og livet, samtidig som den tar opp viktige temaer. Annbefales!:)

    3. Takk for tips!! <3 Har også noen til deg: The Wilds, Tiny Pretty Things & Never Have I Ever på netflix, The Office (beste), Alias Grace, Ozark, Rebecca (Netflix) Castle Rock, The Stand, Mr. Mercedes & The Outsider på HBO, Hannibal, Barry, Killing Eve, The Morning Show, Big Little Lies. Digger disse!!

      1. den tror jeg jeg så på NRK! men av en eller annen grunn slettet de alle episodene etter noen dager, om jeg ikke tar helt feil… veldig rart!! 🙁 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg